Visst blir det rätt ibland!

Herr privatpolisen Sven-Åke Sörensen, tillika yrkeschaufför, har agerat polis och det skall han ge fan i. Han har en alldeles egen tolkning av blixtlåsprincipen. Den börja enligt honom när första skylten om inordning i ett körfält visas. Var han fått det ifrån begriper ingen, utom möjligen han själv. Hans efternamn antyder dansk härkomst, och så mycket jag i andra sammanhang tycker dansken är en skön typ, så gäller inte det vid bilkörning — de kan inte köra bil!


Så här går hans hemmagjorda resonemang:

"Jag anser att blixtlåsprincipen ska tillämpas vid skylten, inte ända framme där två körfält blir ett, säger han till Sydsvenskan."

Han sägs ha varit yrkeschaufför sedan 1976, vilket får mig att hävda att även dessa skall ha en årlig uppdatering hur det skall vara och vilka regler som gäller.

Domen är rätt och han skall lära sig att det heter samverkan i trafiken och inte konfrontation. Som tur är så är de flesta lastbilschaffisar rena rama hedersknyfflar i trafiken, även om det blivit lite sämre även på den fronten de senaste åren.

För övrigt fungerar blixtlåsprincipen inte så bra här i landet. Ju längre söderut man kommer, desto mindre begriper man sig på principen. Och det säger jag, så skåning jag är!

AB

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0