Rökare nästa grupp för avskjutning, förlåt avskedande

Man behöver inte vara rökare för att inse att säkringarna gått hos friskfolket och bland dem vissa kommuner. Själv blossar jag inte, mer än en god cigarr framför brasan emellanåt, men jag reagerar på att jakten på rökare sker med konstiga argument.



Vi tar några exempel:

"Från den rimliga utgångspunkten att patienter och omsorgstagare inte ska behöva uppleva röklukt i arbetskläderna...". Det verkar vid första intrycket som rimligt, men vid närmare granskning så hamnar vi i trubbel. Hur många svettluktande, eller för den delen parfymstinkande, människor skall jag behöva stå ut med. Väck med dem!

"Alkoholmissbruk är vanligt på alla arbetsplatser, och där har arbetsgivaren enligt arbetsrätten förvägrats möjligheten att avskeda den drabbade.". Just det men tydligen kan man hota rökare med både reprimand och avsked.

Nu är det inte bara rökare som skall ut i kylan, nu jagas även snusare och själv väntar jag bara på att de som använder tuggummi med nikotin i också blir föremål för uppsägning. Då blir renlevnadsfascisterna glada.

Så alla som släpper en fis på jobbet, har en taskig andedräkt, stinker av parfym, har svettdoft i kläderna, skit under naglarna med mera — säg upp asen!

(AB)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0