Nu kryper sanningen fram



Det verkar ha mörkats rejält i vargfrågan. Om det skulle vara så att 18 vargar per år dödats illegalt så infinner sig frågor: hur vet man det?, hur utreds det om det görs?, hur tog man hänsyn till det när man beslutade om avskjutning av 27 ulvar? Etcetera.

Så här i den upprörda backspegeln så skulle jag vilja påstå att hela processen skall under luppen.

Här ligger en "hund" begraven.

Och att inplantera nya vargar i de områden där varghatarna står som spön i backen kommer självklart att gå åt pipsvängen.

Och idag kom SVT precis med uppgiften att 30% av gråbenen var skadeskjutna och var tvungna att spåras upp för nådaskottet. Kom inte och snacka med mig om ansvarstagande jägare, de är och förblir djävla amatörer!

Och INGA speciella kunskaper i vargjakt krävdes (vilket krävs till exempel för jakt av björn).

Det här är, oavsett synpunkt på vargens vara eller inte vara, osedvanligt misskött och någon måste väl ta ansvar?!

Men jag är skeptisk!

(SvD)


Kommentarer
Postat av: FMJ

Nu verkar det vara så här att inaveln av vargstammen ses som ett större problem än en sk "justering" av den befintliga något "inavlade stammen". Det verkar vara klart att det är mycket, mycket stora problem för vargar att klara sig ner från Ryssland/Norra Finland genom norra Sverige, dvs renbeteslandet, till t.ex Värmland/Dalarna där majoriteten av den svenska vargstammen lever. Så som jag ser det så är det ett slags byteshandel mellan Naturvårdsverket och Jägarförbunden.

Jägarna får skjuta av stammen lite och då får man flytta lite vargar inom landet som kompensation...

'

De lokalt höga vargstammarna har ju i stort sett tidigare omöjliggjort löshundsjakt i de vargtätaste områdena så man kan förstå att jägarna är en aning sugna på att minska stammen. Min förhoppning är att vi så småningom får en situation där den svenska vargstammen inte är hotad av inavel, stammen stabiliseras och att jakten på vargen i princip kan avdramatiseras.



Sen håller jag med om att skadeskjutningsfrekvensen är lite väl hög och ger dålig PR för alla jägare - även på de som inte förespråkar SGT och vill ha en livskraftig, gentiskt frisk vargstam i Sverige.

Och de som deltar i vargjakten bör väl ha gått igenom samma utbildning som de som t.ex. deltar i en vanlig rävjakt? Det är dessutom stor skillnad på farligheten på en skadeskjuten björn och en skadeskjuten varg. Dock håller jag som sagt med om att jägarna, om uppgifterna på 30% skadeskjutning stämmer, har varit mer än lovligt otåligt skjutglada. Man ska inte glömma att jägare ofta gör ett bra arbete med vilvård (saltstenar, viltfoderängar,holkuppsättning mm) och eftersök vid trafikolyckor, ofta mitt i natten och i dåligt, kallt väder dessutom.

2010-01-04 @ 20:53:43
Postat av: Marie

Har för mig att jag saknade just uppgifter kring illegal jakt i antingen varginventeringen eller NNV´s rapport kring licensjakt.

2010-01-04 @ 21:46:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0