Mord och statistik

Så här har jag uppfattat att det är: "I Sverige inträffar genomsnittligt ungefär 100 fall av dödligt våld per år (mord, dråp och misshandel med dödlig utgång)." Allt från wikipedia. Så lär det ha varit i stort sett alltid och det är möjligt att det är sant, men visst tycker jag att det verkar vara ett mord om dagen numera (eller i det häradet).

Men jag har väl fel. Men att det skulle vara 100 det har jag svårt att ta in. Så lite statistik över hur många "dödliga utgångar", gärna kombinerat med uppklarningsprocent, vore på sin plats.



Så här sägs det om detta: "Vi kan inte utesluta brott, säger Andreas Bengtsson, vakthavande befäl vid länskommunikationscentralen i Halland". Nä, det tror inte jag heller!

(AB, Expr., SvD, DN)

Kommentarer
Postat av: Claes Leo Lindwall

Antalet fall av dödligt våld ligger på ca 100 fall om året, uppklaringsprocenten ligger på ca 80 procent.

Antalet fall har legat i stort sett oförändrat under de senaste 30 åren.

Här hittar du BRÅ:s statistik om brottsligheten i Sverige:

http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=478&category_id=0

2010-01-07 @ 11:35:50
Postat av: Ipse Cogita!

Claes...:

Tackar:)

2010-01-07 @ 11:50:30
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Carl

Intressant att när någon frågar efter brottsstatistik eller annan närliggande statistik är tidsspannet alltid komprimerat till "de senaste 30 åren ".

D.v.s. väl inom den tidsrymd som Sverige redan är transformerat till "Det nya samhället ".

2010-01-07 @ 16:25:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0