Wikileaks med flera +++++



Många av maktens män och kvinnor runt om i världen, ni vet de som vill övervaka oss ända in på toa och gärna skulle chippa oss redan från födseln men inte alls gillar när vi vänder på den kuttingen och gör tvärtom, avslöjar nu sina ruttna hjärtan. Det hotas med avrättning av företrädare för läckorna (inklusive pressens företrädare antar jag), Wikileaks hemsida attackeras etcetera, allt för att lägga ut så många dimridåer som möjligt.


Men som medborgare i världen så är åtminstone jag glad. Här avslöjas det minsann allt från makthavares brist på vanligt hyfs till rena rama bedrägerierna. Det kan aldrig vara fel. Att någon skulle komma på idéen att kritiskt granska sig själv, sina handlingar och konsekvenserna av dessa kan vi nog glömma.

Jag blir helt enkelt mer bildad. Det man ibland har yttrat, kring till exempel korruption, i goda vänners lag i riktningen: VM i fotboll 2022 i Qatar, det måste vara riggat har skrattats bort och man har tämligen snabbt utnämnts till både konspirationsdåre och, ibland, rättshaverist.


Wikileaks visar, om inte annat, att verkligheten är långt värre än mina värsta tankar. Här fuskas det minsann så det stänker om det. Om jag kommer till ett land med 100.000 pix då lär jag få problem med myndigheterna som gärna "bankar" vettet ur mig om jag inte redovisar var stålarna kommer ifrån, ned till sista kronan. Men när Afganistans vicepresident Massoud kommer glidande till Dubai med 360 mille då händer inte ett skit.

Var pengarna kommer ifrån är enkelt: antingen är det knarkpengar eller så är det pengar som bland annat kommer från mig via skattsedeln. Han lär ju inte ha gnetat ihop fliset själv, via hederligt arbete, i alla fall.

Nu är det ju inte så konstigt att övervakarna inte gillar att bli övervakade men mig gör det gott!

Det är fredag och framåt eftermiddagen skall fredagschampagnen fram, cigarr och brasa tändas; allt följs lite senare av en god måltid där skaldjur får spela huvudrollen.


Min skål går till alla som, likt Wikileaks, Der Spiegel med flera, sätter strut på maktens värsta företrädare samtidigt som de utdelar pungspark efter pungspark (och vad det nu heter på den kvinnliga sidan). Jag beundrar helt enkelt människor som står upp och kämpar för anständighet, rättvisa och god etik och de gör det med vetskapen att de riskerar väldigt mycket (till och med livet).

SvD AB AB


Kommentarer
Postat av: njööö

Det blir alltmer solklart att alla människoliv och alla miljarder dollar som spenderats under Afghanistan-kriget, inte har lett till några som helst långsiktigt positiva resultat.

Snart ger NATO upp som alla utländska arméer före dom, och klanhövdingarna tar över, och förmodligen har dom under mellanperioden förkovrat sig i hur man med maffiametoder undergräver västerlandet.

USA har en märklig förmåga att satsa på fel hästar, bäst vore för både dom själva och omvärlden att sluta sig inåt både politiskt ekonomiskt och ekonomiskt.

Borde förresten Europa också göra.

2010-12-03 @ 11:53:20
Postat av: JSC

You can always count on Americans to do the right thing - after they've tried everything else.

Winston Churchill



2010-12-03 @ 15:47:48
Postat av: Ipse Cogita!

JSC:

Tack för den! Ser framtiden an!

2010-12-03 @ 17:20:27
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0