Rätt tänkt och troligen enkelt




I dagen tidning, Aftonbladet, pläderar debattören för att göra almanackan religionsneutral och således ta bort alla röda dagar som finns på grund av religiösa skäl. Jag tycker idén är glimrande. Var och en får en kvot "helgdagar" att fördela bäst tusan man vill. Det skulle säkerligen hjälpa även de som tycker att julen är en plåga av olika anledningar.

Jag skulle dock vilja gå lite längre, väck med nationaldagen också och varför inte midsommaren. Det skulle vara mycket enkelt att genomföra och det skulle främja samhället så till vida att fler funktioner i samhället skulle vara öppna mera.

Det finaste i kråksången är att vi i och med ett dylikt system kan radera religionen från folks vardag så att, till exempel jag, slipper fira helger vars historik jag inte tror på. Tomten komma ändå till glädje för kidsen.


Det här skulle också öppna för ett annat system som jag tror kallas för tretre. I korthet innebär det att man struntar i färgen på årets dagar och kör 3 dagar jobb, 3 dagar fritt. Det skulle i praktiken innebära att 365 dagar är allt som vanligt.


Men att tro att detta skulle kunna införas inom en rimlig tidsram är nog lika dumt som att tro att vi skulle kunna kicka kungen och hans glassande kids.

Idén är dock god och just på den myndighet där debattören jobbar måste införandet av detta system vara — a peace of cake!

Kommentarer
Postat av: Kalle

Djävla dåre, för fan nu räcker det. Försvinn från Sverige

2010-12-26 @ 14:14:01
Postat av: Ipse Cogita!

Kalle:



Eftersom alla helgdagar i Sverige, nästan, är "religiösa" så antar jag du är just det.

Men troende svär väl inte i varje mening?!

Fy skäms, Kalle

2010-12-26 @ 16:40:53
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: JSC

Apropå Karl-kalle:



Får jag följa med :-)

2010-12-26 @ 17:22:49
Postat av: OLA

släng dessa djävla svartskallar och låt oss svenskar leva i frihet i vårat eget land ,SD nästa val

2010-12-26 @ 17:56:06
Postat av: Roggan

Ursäkta men trivs man inte i det landet man kommer till så kan man ju fortsätta till ett annat land. Svårare är det inte. När sånt här dyker upp så får ju Sd mer vatten på sin kvarn. Om jag flyr från Sverige till ett annat land ska jag då inte ta seden som de har där ? Ska jag påverka det landet att ta bort sina seder ?

2010-12-26 @ 21:12:29
Postat av: Roggan

Tycker det var synd att du inte ville svara på min kommentar angående frågorna jag ställde.

Undrar varför skolavslutningarna inte är i kyrkorna längre ?

2010-12-26 @ 22:39:09
Postat av: Ipse Cogita!

Roggan:



Ursäkta men det var lite julkör här. Men här kommer det ett svar. Jag bor i Sverige är, som det heter numera, pursvensk men jag är inte religiös på något sätt.

Så för MIN del kan de ta bort alla religiösa högtider bäst de vill och alla kan välja när de vill ta ut sina "röda" dagar som de behagar.

Landets seder och traditioner kan mycket väl vårdas men jag är egentligen inte intresserad av något religiöst över huvud taget eftersom jag inte tror ett skvatt på’t.



Det var egentligen bara det jag skrev.



Om sen, och det var ju det som var vitsen, någon eller några vill fira helger precis som idag så går det alldeles utmärkt i det system som debattören beskrev.



Och skolavslutning i kyrkan kan man mycket väl ha om man så vill. Själv tyckte jag det var bland det tråkigaste jag kunde uppleva men det hade inte med lokalen att göra, det var helt enkelt booooooring!



Jag gillar för övrigt kyrkor TROTS religionen. Härliga skapelser med visst lugn och ro, dock inte vid skolavslutningarna;)

2010-12-26 @ 23:20:22
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Karl

Problemet här är att det är en invandrare som skrev om detta medan det lika gärna kunde varit en svensk och då skulle debatten varit helt annorlunda. Varför? Större delen, och då menar jag mer än 90 procent av alla oss ursvenskar, är inte troende, alltså tror inte på gud, jesus, allah, budha eller annat så varför fira födelsedagen av en man man inte tror på.

Det andra delen av debatten är att man alltid jämför sverige med irak, iran, kina, burma eller något annat arab och kommunistland vilket är helt absurt då vi ska stå i spetsen för förändring och demokrati alltså ska man försöka förbättra och fönya så att vi som land kan utvecklas framåt och behålla vår position i världen samt vara ett land andra länder kan se upp till, i detta fall ovan nämnda länder.

Hoppas ni förstår vad jag menar och vill komma fram till med detta!

2010-12-27 @ 14:28:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0