Pressen gottar sig!



Att jag inte är en älskare av vårt nuvarande kungahus torde de som läser min blogg vara klart medvetna om. Anledningen till det är främst att jag tycker att kungen och hans familj skulle kunna göra så mycket mer, positivt, om de hade lite bättre vett och, kanske framför allt, bättre rådgivare.

Men sen blir jag inte speciellt imponerad av våra gammelmedier som nu, slag i slag, gottar sig i det faktum att slussarna nu öppnats för att skriva vad tusan som helst om även kungahuset. Idag träder Jan Scherman från TV 4 ut på banan och ojar sig. Artikeln tar upp allt från drottningens fader med nazistiska böjelser till kungens olika påstådda raj rajliv med polarna.


leende Scherman räknar nog kosing!

Det blir dock lite mer problematiskt om den gode Scherman kollat sin egen hemmaplan lite noggrannare också. Att pressen själv genom alla år nogsamt sett till att bara rapportera sådant som man tyckte, då, var anständigt, håller han tyst om. Nu orerar han om hur förbenat viktigt det är att syna allt och alla alltid, men han säger inte ett jota om att han och hans gelikar hållit tyst i åratal. Likaväl som han kräver att drottningen i klartext skall säga ungefär som så: jag gillade farsan, men inte hans vurm för nazismen, så skulle han ju å pressens vägnar kunna säga: vi har varit tysta alltför länge och för det skall vi ha på f...n.

Det säger han så klart inte. Självrannsakan ingår inte i hans världsbild.

Sen är han självfallet skitglad för att dammluckorna öppnats — nu kan han göra TV 4 till en kassamaskin genom att dra fram allt som finns om den maktlösa maktens folk.

Jag tror att han tror att han gjort något stort. Det har han inte.

En mera intressant läsning får du om du läser Leif GW:s krönika.

AB

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0