Nu gäller det att göra rätt!



Så kom då onda krafter från dårar även till Sverige. Trots all övervakning som sker i det dolda så kunde någon smälla av en bomb mitt i centrala Stockholm, vilket i sig visar hur svårt jobbet med förebyggande åtgärder är.



Att skydda sig för dylika händelser till 100 procent går så klart inte och jag hoppas nu att övervakningsivern inte går helt över styr. Risken för sådana åtgärder blir nu överhängande. Däremot tycker jag definitivt att kartläggning och kontroll av suspekta typer och grupper skall ske med full kraft men i det tysta. Vad vår säkerhetspolis gör vet jag inte, men jag har inte sett att någon eller några gripits för förberedelser till terrordåd (med ett undantag tror jag). Men det är kanske hemligt.

Statsministern verkar ha tappat huvudet och vad han gör vet jag inte men inte talar han till sitt folk. Bildt är snabbare än en vessla och det har många reagerat på; kanske finns det ett läge lite mittemellan alltför snabb information och en direkt segdragen.

Sen kommer så klart det här att utnyttjas av alla, från vänster till höger, och i den snurren får vi nog se de mest stolliga förslag.

Att folk som förbereder och även genomför attacker liknande den i går skall jagas, spärras in och därefter förpassas till oländiga trakter är en självklarhet. Gårdagens man från landet fick sitt straff direkt och inte drog han någon annan med sig i fallet.

Så kan det också gå.

Slutligen så kan jag bara konstatera att svensken vant sig vid att vi lever i en värld större än det gamla folkhemmet, och den världen är inte alltid god. Ingen är speciellt chockad och det beror nog på att något hände när Palme mördades. Lite av ett ödets ironi är det att bilen gick i luften i närheten av Olof Palmes gata.

SvD DN






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0