Men vad är nu detta?




Vi lever uppenbarligen i dinosauriernas värld. Vi berömmer oss som svenskar att vi har koll på läget och att vi lever i ett rättvist samhälle men det vet i tusan. Helena Edlund är en av världens ledande utvecklingsbiologer med en meritlista som heter duga. Se här till exempel:



Än mer förvånad blir jag när hon uppenbarligen är tillräckligt kvalificerad för att sitta här:



Okey, det kan ju vara så att hon är en planta med noll koll men det tror jag inte ett spår på. Hon är säkert en mycket kompetent människa som av någon anledning motarbetas av några, troligen män. Men vi kan lämna könsfrågan därhän, för är det nu så att hon inte fått forskningsbidrag trots bättre kompetens, så är en djup orättvisa lagd i dagen.

Oavsett kön skall självfallet bäst kompetens komma först (eller snarare kompetenser). Att hon ligger i framkanten inom sitt område kan bara konstateras efter en liten tripp runt nätet.

Det som storligen förvånar mig är att det tydligen inte finns någon som granskar att allt går rätt till. Tilldelas verkligen anslag till olika forskare utan någon som helst kontroll? Och då menar jag utanför den beslutande akademiska världen.

Det luktar illa och gammalt.

Men en könsfråga är det inte — det handlar om rättvisa!



Kommentarer
Postat av: Hanna

Samtidigt måste en ju kolla upp alla framstående manliga forskare som inte heller fått ta del av excellenspengarna. Hur många är de?

2010-12-15 @ 10:39:48
Postat av: Karin

Visst är det en orättvisefråga, men troligtvis en orättvisefråga som har sin grund i könsfrågan...

2010-12-15 @ 10:53:08
Postat av: Staffan

Vad som inte framkommer i rapporteringen är att excellensmedeln inte går till en enskild forskare, utan till ca 10 forskargrupper som gått ihop i en stor ansökan. Då skall utvärderarna bedöma den kollektiva kompetensen, samt den gemensamma forskningsplanen (detta är en avgörande del av en ansökan som glöms i debatten). Därför kan man inte genom att bara jämföra huvudsökandena avgöra vem som borde haft anslaget.

Helena Edlund har helt rätt i att dessa "excellenssatsningar" är ett mycket ineffektivt sätt satt stödja forskning och att det vore mycket bättre att ge rejält med pengar direkt till de bästa grupperna. Då skulle också Edlund och många andra duktiga forskare få de anslag de förtjänar och behöver.

2010-12-15 @ 11:55:50
Postat av: Marcus

Nej, givetvis är det så att investerare placerar pengar i fullkomliga idioter, och vet om att kvinnor skulle generera dem mycket bättre pengar. Det är ju bara så att de som har pengar har blivit rika på att vara fullkomligt omdömeslösa på att investera sina pengar. Här sitter tydligen massor av forskande kvinnor som hade genererat betydligt bättre ROI än motsvarande existerande män.



Verkar det logiskt? Tänk efter nu... det är ingen trickfråga.



Mvh

Marcus

2010-12-15 @ 12:25:44
URL: http://www.mryang.com
Postat av: Marcus

För att förtydliga mitt tidigare inlägg:



Om en 10 årig handikappad homofob och transexuell enögd muslimsk kvinna hade kommit på en ny battericell som klarar 100 ggr bättre än nuvarande teknik så är jag ganska säker på att investerarna skulle nappa. Vad vill jag säga med detta? Jo, utvecklingspotentialen översätts till pengar och inget annat. Hon hade kunnat komma från mars och gjort framgång och tagit alla forskningspengar som existerat.



Wake up and smell the coffee. Det är bara loosers som klagar på orättvisor.

2010-12-15 @ 12:29:20
URL: http://www.mryang.com
Postat av: Illwill

Dagens Nyheter har vinklat artikeln nåt in i helvete (som vanligt) och struntat i att dela med sig av information (som vanligt).



"Inom naturvetenskap och medicin har kvinnor endast fått 12,7 procent av ”excellensmedlen”".



Var är nästa rad? Den som säger "av de som sökte så var 15% kvinnor".



Att Annika ("journalisten") glatt konstaterade att Helena Edlund minsann var bäst är ju fint och så...för jag är säker på att Annika har full koll på molekylärbiologi (de flesta av Sveriges "journalister" har säkert det)...men ändå, information om de som fick pengarna istället och genomgång av dels projekt och dels sättet som projekten lades fram vore ju trevligt. Alltså, jag vet att det inte är politiskt korrekt att ge läsaren information så de kan tänka själva, men ändå! Jag börjar bli aningens trött på att något stolpskott till vänsterextrem "journalist" ska berätta för mig (indirekt eller inte) hur jag ska tänka.

2010-12-15 @ 12:35:07
Postat av: Goodwill

@Illwill: Nej, nästa rad är: "Jämställdhetsarbetet inom forskningen har nu utraderats, menar Delegationen för jämställdhet i högskolan som analyserat resultatet av den förda politiken." Men hur får du detta till att bli en höger-vänster-fråga? Det är väl om man tycker att rättvisa är vänster och orättvisa höger då, eller? DN är ju f.ö. känd för att vara tydligt högervinklad (förutom kulturdelen).



@Marcus: Bara losers stavar "loser" med två "o".

2010-12-15 @ 12:51:55
Postat av: Sture

Eller så är det så enkelt som att det inte finns lika många duktiga kvinnliga forskare som manliga.

2010-12-15 @ 12:54:01
Postat av: Pubmedfanatiker

På Pubmed hittar jag 24 artiklar från henne under de senaste 8 åren

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed



Hon verkar vara en fullt normalkompetent forskare men jag ser ingenting "excellent" vad det nu betyder.

2010-12-15 @ 12:54:41
Postat av: Per

att: Marcus

Menar du losers?

2010-12-15 @ 13:09:48
Postat av: Bastogne

Jag träffade Helena Edlund för två år sen ungefär. Hon är en väldigt kvicktänkt och kompetent kvinna men hon verkar inte besitta den pedagogiska övertalningsförmåga som hennes kollegor har. Investerare är människor också, de faller för charm och Helena brukar ha svårt att charma dem.



Helena har alltså en konkurrensnackdel, men det har inget med hennes kön att göra.

2010-12-15 @ 13:10:56
Postat av: Tobias

Konstigt att ingen vill forska? Unken och nattstånden kultur. Kolla bara nobelfestligheterna. Rena 1800-talet.

2010-12-15 @ 14:38:28
Postat av: Sokrates

@Bastogne

Nja, snarare har väl investerarna svårt att skilja på presentation och prestation?

2010-12-15 @ 15:01:41
Postat av: pubmedfanatiker2

Pubmedfanatiker: jag kan då räkna till åtminstone 50 artiklar sedan 2002. Sedan beror det förstås också på vad man publicerar och var. Edlund behöver inte skämmas för sig. Inom diabetesforskningen är hon antagligen vårt största namn.



2010-12-15 @ 16:00:40
Postat av: Lasse

Och alla mina problem i livet beror på att jag är diskriminerad för att jag är flintskallig. När skriver ni en artikel om det?

2010-12-15 @ 17:15:52
Postat av: Lexi

Naturligtvis är det så Lasse, skalliga människor har på flera platser i världen ingen rösträtt och flera undersökningar har visat att om två versioner av samma text med den enda skillnaden att en av dem har ett namn med en man som uppenbarligen är skallig och en har ett namn som visar att den är en "vanlig" man ges till olika kontrollgrupper så kommer texten med den skalliga mannen att skattas som mindre trovärdig. Det sitter även ytterst få skalliga män i grupper som bestämmer var pengarna kan gå och det är problematiskt eftersom det kan skapa fördomar mot skalliga och få gruppen att skänka till individer som påminner om dem själva och de är bekväma med. Kämpa på Lasse!

Om det nu inte är skalligheten så föreslår jag att de flesta av dina problem handlade om att du förmodligen är oattraktiv, för många rapporter visar att skönhet har ett stort inflytande i samhället.

2010-12-15 @ 21:18:19
Postat av: Visslare

Något borde kolla upp alla som får bidrag. I vetenskapsrådet senaste "utdelning" så delades det ut mångmiljonbelopp till redan pensionerade forskare. När skall de unga forskarna få sin chans?

2010-12-15 @ 22:51:58
Postat av: Wunder

Excellenspengar är nonsens. Detta synsätt leder bara till att kompisar ger kompisar pengar.



Till Helena, vilken verkar vara en kompetent forskare, kan jag bara säga.



Att få avslag på en ansökan kan näppeligen betraktas i sig som någon slags bevis på könsdiskriminering.



Jag gissar att de som ej beviljat anslaget har motiverat sig. Vore intressant att se motiveringen samt Helenas svar varför motiveringen inte håller.

2010-12-15 @ 23:48:31
Postat av: Marcus

@Goodwill



Av alla saker du kunde motargumentera valde du felstavningen. Jag tar det som en komplimang, men visst har du mer att skjuta med eller var detta allt du förmådde?

2010-12-16 @ 09:10:38
URL: http://www.mryang.com
Postat av: Marcus

@Visslare:



När de unga forskarna presterar resultat. Återigen: 1-åringar som kommer på cold fusion får pengar de också om de nu existerade. Men "de där" investerarna verkar tycka att med ålder blir man mer erfaren och mer "spets". Så man tittar kanske mer åt det håll där stjärnorna tycks lysa som klarast.



Vi får heller inte glömma bort att 99,99% av allt som forskas idag ej är nödvändigt för att kunna leva ut sin fulla livslängd. Vatten, potatis, frukt och lite humor är ungefär det som behövs. Således krävs det helt andra "grepp" på dagens forskning för att lyckas än de rent logiska som att bota Aids, Cancer, Malaria, Energifrågor etc. Se på t.ex Facebook. Tydligen mer viktigt än att bota Cancer kan den enögde tycka.

2010-12-16 @ 09:25:13
URL: http://www.mryang.com
Postat av: MiaS

Rapporten var politiskt vinklad med oärlig redovisning av resultat läs hela analysen på GenusNutt.se



http://genusnytt.wordpress.com/2010/12/16/genusnytt-granskar-forskningsrapport-var-vinklad/#comments

2010-12-17 @ 22:30:30
Postat av: Asebeia

Jag hittade en handfull (6) vetenskapliga artiklar av henne när jag letade i artikeldatabaserna. Om hon nu är så där meriterad som det påstås, så hittar jag inte det iaf.

2010-12-18 @ 01:05:01
URL: http://asebeia.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0