Jaga tjänstemännen också, tack!



Att vänsterpartiet kräver en sanningskommission är väl i princip riktigt även om det känns lite löjligt att det kommer från det hållet. Men det var inte det som den här lilla posten skulle handla om; jag tänkte mer på att tjänstemännen kommit lindrigt undan i debatten.

Att svenska regeringen tecknar avtal med främmande länder hur man skall hantera underrättelsematerial måste vara okey och jag kan inte tänka mig annat än att det är lagligt. Men att svenska tjänstemän självsvåldigt handlar utanför den politiska kontrollen måste väl betecknas som något liknande spioneri. Det här lilla stycket säger väl allt:



Här sitter alltså en planta vid namn Anna-Carin Svensson och kör ett eget litet race och säger i "klartext": vi kan inte dra fram det vi sysslar med i ljuset för det är politiskt omöjligt med tanke på allt annat övervakningsskit vi håller på att införa. Därför är det bättre att vi går utanför de demokratiska kanalerna och kör lite information i andra, informella kanaler.

Jag undrar vad reaktionen blivit på den typen av resonemang om man bytte ut USA mot Ryssland.

Så visst skall det hackas på våra politiker men det är minsann inte lätt att driva en vettig politik om man har tjänstemän som vimsar omkring i en hönsgårdsliknande värld och och fattar hönsgårdsliknande beslut, alldeles på egen hand.


Jag kan inte tänka mig annat än att förfarandet är olagligt och det ligger väl väldigt nära spioneri eller något åt det hållet. Sen måste jag nog ge USA rätt när de väljer att håna oss. När de fick veta att det sitter ett antal stolpskott på tjänstemannanivå i Sverige, som vill köra lite underrättelseverksamhet "off the record", så måste de trott att de hörde fel och när de insåg att så inte var fallet så måste de inse att dårar befolkar höga ämbeten i gamla Svedala.

Dylikt skall hånas!

AB Expr. SvD DN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0