Vilse i pannkakan!



I den svenska världen går vi mer och mer mot att vi själva skall göra allting. Vi måste välja mellan elbolag som har i princip samma priser och det är således inget val; det är politikerna som tror att marknadskrafter råder. Så där kan man numera hålla på och dra fram sak efter sak där medborgarna engageras i olika frågor men det är en falsk bild.

Samma skatter, mindre service, högre avgifter och nu skall vi tydligen göra jobben också. Vi medborgare skall således fixa dels vårt hem med allt vad det innebär, dels det jobb vi har för att få ihop till brödfödan, dels fixa andras jobb, i detta fallet skolans.

Nu tror jag inte svensken är kapabel till denna helhetsinsats. Till det är vi för lata.

Att den svenska skolan dras med allvarliga problem tror jag är ställt utom all tvivel, men att lösningen skulle vara att föräldrarna skall hoppa in "when the going gets tough" tyder på att Björklund inte har alla läsken i backen.

Han har för övrigt fel i sak också: "Att uppfostra barn är ytterst inte skolans ansvar, det är föräldrarnas ansvar." Det är bara delvis rätt kära Björklund, i skolan, där vi föräldrar inte är eller skall vara (vi är på våra jobb) så är det skolan som skall både bilda och fostra våra barn och ungdomar. Allt annat faller på sin egen orimlighet.

Men för tusan kära politiker, som de flesta verkar vara osedvanligt vilse i pannkakan så här inför valet, låt oss sköta allt som skötas skall, men då får ni ta mig tusan sluta tro att vi skall betala skatt också.

Jag kan köra mina sopor själv, jag kan tända gatlampor, jag kan ploga (det görs ändå aldrig på min gata redan idag, och jag bor i stan!), jag kan ge mig själv byggnadslov, jag kan se till att undervisa mina barn, jag kan ta mig tusan fixa allt själv.

Men jag tror inte det var så vi skulle ha det. Och några skatter blir det inte tal om.

Jag skulle för övrigt tro att om vi överlät skolans verksamhet till kunniga lärare med intresse och kunskap om vad det hela handlar om, så skulle den nog ganska snabbt bli en verksamhet att vara stolt över. Att tro att klåfingriga politiker, som med fler och fler maktmedel, skulle kunna lotsa den svenska skolan in i en lysande framtid är dumt tänkande.

AB Expressen SvD DN



Kommentarer
Postat av: Svenerik

Fostra OK, men inte uppfostra. det kan aldrig vara skolans ansvar.

2010-08-08 @ 20:17:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0