Det blir lättare och lättare ...!



Det rör på sig lite grand i den politiska sfären. De röda och gröna och alliansen vevar på i kända hjulspår, vilket också innebär att de vill ha ett fortsatt engagemang i sorgebarnet Afghanistan, en mission som redan får anses misslyckad. Så åkte då dessa ur mitt politiska fokus, hela gänget.

Piratpartiet står nu ut som det enda partiet som vill diskutera, och ändra på, demokratiavgörande frågor. Att övervaka oss medborgare in absurdum verkar vara tämligen okey för "di gamle" och de verkar inte vilja ta i frågan ens med tång. Tvärtom, EU-kommissionär Cecilia Malmström försöker i en lång harang förklara varför Swift-avtalet nu är ett avtal med USA som är ett under av integritetsskyddande regler. Men, vi skall faktiskt skicka uppgifter om medborgarnas bankuppgifter/-transaktioner i bunt, eller som det brukar heta — i bulk. Finliret i avtalet skymmer inte det faktum att det är ett ytterst tveksamt sätt att jaga terrorister.

Sen glömmer den gode Cecilia att det finns ett, tror jag, 35-tal övervakningsregister till inom nuvarande system. Jag undrar om dessa också är "integritetsskyddade"? Troligen i hennes värld och huvud.

Eftersom våra gamla stötar och stötor i våra etablerade partier inte ens vill erkänna att vi har ett problem med övervakningshysterin, så återstår bara PP som ett alternativ som åtminstone kommer att se till att dessa demokratiavgörande frågor finns på agendan.

Det får således bli ett val för min del som inte handlar om helhet utan om fokus på viktiga ting. Resten ordnar sig nog.

Remember, remember ....!

AB SvD SvD DN DN SvD







Kommentarer
Postat av: LinaLj

Mycket bra sammanfattning. Håller fullständigt med.

2010-08-02 @ 12:12:17
URL: http://pippiipirat.wordpress.com
Postat av: Bo

Välj istället ett parti som har ett heltäckande politiskt program för ditt val till Riksdagen. Piratpartiet hör inte hemma där 2010!

Jag väljer iallafall det alternativet även om Piratpartiet har en hel del bra åsikter i sak.

Men "enfrågepartier" får helst framföra sina

frågor på gatan utanför Riksdagshuset som

alla andra icke professionella lobbyister.

2010-08-02 @ 12:38:43
Postat av: Ipse Cogita!

Bo:

Tack för kommentar men vitsen, för mig, är att jag inte vill ha ett heltäckande parti, PP:s kärnfrågor täcker allt jag vill.



De andra kör i princip samma likriktade linje och glömmer övervakningsfrågorna; de visar i alla fall inte att de är speciellt intresserade.



Så denna gång kör jag PP, ända in i kaklet:)



Sen vill jag protestera mot att det i ditt svar ligger en antydan om att de andra är "professionella. Det tycker jag faktiskt inte de är. Almedalen gav klart besked om att här gäller mest skitfrågor. Inget om EU:problemen eller andra lite tyngre frågor.



Jag tycker de är populistiska, självgoda och ägnar alltför mycket tid åt småfrågor; inga visioner där inte!



Vissa är till och med pyromaner!;)



2010-08-02 @ 15:33:21
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: JSC

Vad många, inkl. Bo härovan, inte inser är att detta är en fråga om proportioner. Saken är att integritets- och demokratifrågorna, som detta handlar om, i sig själva är av sådan betydelse att övriga frågor; som omfattning av ekonomisk transferering mellan rika och fattiga, storlek på diverse budgetar m.m., fullständigt förlorar all bäring. De blir helt enkelt fullständigt ointressanta i en jämförelse!



Piratpartiet är måhända inte en idealisk lösning, men med tanke på att de sjus gäng i dessa frågor, och - handen på hjärtat, de flesta andra också - agerar som ett parti och gemensamt styr kosan rakt åt fanders finns det inget annat val!



Valet står alltså mellan, å ena sidan, sju partier - välj vilket ni vill, det spelar ingen roll - som tillsammans navigerar rakt in i ett auktoritärt övervakningssamhälle och, å den andra, ett enfrågeparti som strävar åt motsatta hållet – liberalism brukade det kallas, minns ni?

2010-08-02 @ 17:57:53
URL: http://grubbelzon.wordpress.com/
Postat av: Ipse Cogita!

JSC:



Håller med. PP är ingen idealisk lösning, men de har en inriktning som går i rätt riktning.



Att inte testa denna inriktning finner jag dumt.



Jag har levt tillräckligt länge för att backa lite tillbaka och fundera kring viktiga ting.



Gammelpartierna står inte för dessa viktiga ting, de står för vård, omsorg och lite annat smått och gott. Det är okey, men grundläggande demokratiska frågor MÅSTE få ett utrymme, en röst.



Tacksam för kommentaren!

2010-08-02 @ 21:42:28
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0