Visst skall man var försiktig men...

Det finns väl ingen normalt funtat människa som inte vill att vi skall kunna flyga säkert, inklusive om det är farligt att flyga när isländska vulkaner får fnatt. Men man måste kunna begära att ansvariga myndigheter både mäter rätt och gör rätt. Nu verkar det som om allt är gjort via datorer och modeller. Då är risken stor att det blir som i klimatmodellerna — fel.

Jag trodde självklart att det var full rulle på verksamheten och att man mätte "på riktigt" vilket alltså inte är fallet. Nu är det inte jag som säger det här utan Giovanni Bisignani, IATA director general and chief executive (The International Air Transport Associasion). Han företräder sålunda flygindustrin men jag tror inte att han vill slarva med uppgifterna så att planet faller ner från skyn likt höstlöv.

Här kommer lite att fundera kring:

"We are far enough into this crisis to express our dissatisfaction on how governments have managed it, with no risk assessment, no consultation and no leadership."

Med andra ord ingenting av allt!

"This is a European embarrassment and it's a European mess ... It took five days to organise a conference call with the ministers of transport. Europeans are still using a system that's based on a theoretical model, instead of taking a decision based on facts and risk assessment."

Fem dagar att fixa till en telefonkonferens!!!??? Man skall inte slösa med tecken men här är det nödvändigt — fem dagar!!! Och om jag tolkar det rätt så baseras allt på teoretiska modeller inte faktiska mätningar. Tycker mig känna igen metoden från klimateländet.

Det verkar vara folk som sover på jobbet!

EUreferendum AB SvD SvD DN DN





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0