Datamodeller och verkligheten i otakt, igen?

I svenska medier får man inte veta mycket så en daglig tur runt världen via datorn är nödvändigt. Idag fick jag syn på en intressant sak kopplat till vulkanen som spydde ut, ja, vaddå? Kan det ha varit något fel i datamodellerna (igen!)?



Låt mig redan från början göra klart att jag självfallet stöder att flygsäkerheten skall vara hög, skyhög. Jag har en son som är pilot och jag vill inte att han skall kola vippen. Nu kan man alltid vara trygg i den världen; om det är några som tar säkerhet på allvar så är det den branschen.

Men fakta skall vara fakta och inte tro, och man skall ha de resurser som krävs för att kunna etablera dessa fakta. Så har det uppenbarligen inte varit den här gången.

I The Telegraph kan vi läsa:



1% av gränsvärdet och hela Europa stängs ute från världen! Men okey, regler är regler men att inte skicka upp flygplan för att samla in verklighetens fakta finner jag konstigt och direkt fel. Och jag är inte ensam om att tycka så:

"As a spokesman for the International Advisory Committee on Flight Safety put it, "military and transport aircraft should have been sent straight up to determine the nature of the ash cloud. The density and the make-up of the cloud is what matters, and that information has just not been available."

Datamodeller i all ära, men det finns en verklighet som faktiskt inte följer modellerna och det har väl blivit extremt tydligt i klimatdebatten, även om miljöpartiet inte verkar ha läst på.

AB Expressen SvD SvD DN



Kommentarer
Postat av: meb

1% av gränsvärdet, inte över!

2010-04-25 @ 11:12:14
Postat av: Ipse Cogita!

meb:

Tack, ändrat:)

2010-04-25 @ 13:09:07
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0