Polisen i rejält trubbel!

Som utomstående betraktare förundras man över hur illa polisen tycks sköta sina åtaganden (det gäller för övrigt även Säpo som jag tror är mest intresserad av att kolla livet via trafikdata på sina datorer; de lyckades i alla fall inte hindra mord vare sig på vår statsminister eller utrikesminister, händelser fullständigt unika, åtminstone i Europa).

Och polisen lyckas inte få stopp på ligister som bränner bilar, ej heller på stenkastande idioter som kastar sten på folk som kommer för att hjälpa till; att rycka ut på inbrott är inget att tänka på; och inte ens när brott pågår så kommer de (min son tittade ut från sitt fönster  en gång och såg ett antal ungdomar gå och rispa varenda bil på gatan. Ordentlig som han är kastade han sig på telefonen och ringde ordningsmakten, 700 meter bort för övrigt. När han väl kom fram så fick han svaret: tror du vi kommer på sådant?). Mycket förtroendeingivande.

Att sen helikoptrarna deras uppenbarligen står vind för våg är naivt utom alla rimliga gränser. Följer polisens chefer med i samhällsutvecklingen över huvud taget?

Att klä sig som kommandosoldater fullastade med vapen är de duktig på, men det är väl inte det som är det stora behovet ute i samhället.

Sen undrar jag mycket hur många poliser vi egentligen har per 100.000 invånare i jämförelse med andra länder. Jag hittar ingen bra statistik i alla hast, men jag har för mig att vi har hälften av vad andra länder har. Nu är det väl inte antalet som är helt intressant, utan vad de som finns gör. Skulle vara intressant att få se lite statistik på hur polisen fördelar sina insatser på det vi vanliga dödliga kallar för polisjobb — jaga buset till exempel — och annat som de pysslar med.

Att skjuta med radarpickor är de dock bra på. Jag kör 4.000 mil om året och har aldrig sett poliser ingripa mot allmänt vägvett (avstånd mellan bilar, blockera vänsterfilen på motorvägen, köra alltför långsamt och slicka mittlinjen etcetera). Däremot så står de i tid och otid på de mest underliga platser och mäter hastigheter. De lyckas säkert få en massa stressade småbarnsmammor på väg till dagis i sina nät.

Men polisen lyssnar aldrig, de vet bäst och agerar som klantarslen när det verkligen gäller, all kommandoutrustning till trots. Och är det inte deras fel så är det fel på något annat, politiker, vädret eller medborgarna.

När en organisation är så pass ifrågasatt och uppenbarligen också inte väl fungerande, så brukar bästa medicinen vara att sätta en "bomb" under hela rasket och börja om från början. Någon bombenhet lär inte hinna fram, så företaget är riskfritt!

Och, kära politiker, det är ni som har ansvaret och det ger jag i nuläget inte mycket för. Att sedan 2002 ha vetat om att helikoptrar både kan eldas upp och beskjutas utan att vidtaga åtgärder på sju år måste betraktas som imbecillt!

Och nu läste jag att man skall dra ned på intagningen till polisutbidningen också. Det behövs inte fler konstaplar. Jag är bombsäker på att inte har tagit hänsyn till pensionskurvan med mera. Så litet är mitt förtroende för denna organisation.

I Skåne, där en femtedel av svenskarna bor, finns det så klart ingen helikopter alls. Det kostar tydligen för mycket. Det är samma resonemang som våra soldater i Afghanistan blir utsatta för — ut och kriga men rekordelig utrustning kan ni glömma — för svårt, för dyrt. Amatörmässigt.

Amatör enligt Wikipedia:

"En amatör, av franska amateur, är en person som ägnar sig åt en verksamhet utan att ha den som yrke - motsatsen till professionell."

Inom den polisiära sfären är det värre — de har det som yrke!


(AB, AB, Exp, Svd, DN, Sydsv)


Kommentarer
Postat av: ett

ja - kom igen så gnäller vi på polisen. det är alltid kul

2009-09-28 @ 09:17:04
Postat av: Ipse Cogita!

ett:

Skönt med lättroade personer.

2009-09-28 @ 12:44:10
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0