I sportens sjuka värld...

Så var det då dags igen, pryttlar kastas in på plan när fotboll spelas, och det är numera så vanligt att rubrikerna blir små. Sjukt är det och ingen kan tydligen få stopp på’t.

Jag försökte på svenskt vis förklara för en amerikanare på besök att "det händer lite då och då, och det är faktiskt ganska vanligt". Han trodde mig inte. Han trodde vi gick och tittade på sport och att det skulle kunna ske med hela familjen, utan risk för att bli skadad.

Jag förklarade att det kan man nog här också för det mesta, men som sagt, det händer. Han skakade på huvudet och jag tror inte han förstod. "Händer inte sånt här på era arenor då?", sa jag. "Nej", sa han.

Och sen har vi hela bandet av försvarare: "det är inte fansen som gör det, förstår ni väl"; "det är andra (alltid) som försöker förstöra", försöker?; "vi ställer oss inte bakom dessa fasoner" etcetera. Men någon djävul kastar väl prylarna, någon ser väl vad som sker, eller...?

Och efter alla dessa år av osportlighet, som uppenbarligen ingen lyckats lösa trots att problemen är så välkända, så är lösningen enkel: stoppa idrotter där det inte går att få ett slut på ligistfasoner.

Att ödsla skattepengar på dylika idiotiska ting tyder på tomtar på loftet!

(AB, Expressen, Svd, DN, Sydsvenskan, GP)

Kommentarer
Postat av: oskar

bra skrivet!

2009-09-14 @ 23:44:52
Postat av: Ipse Cogita!

Tack, Oskar!

2009-09-14 @ 23:54:07
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: jepp

Sjukt dåligt skrivet. Lägg ner bloggen.



"numera så vanligt att rubrikerna blir små."



En liten flaska kastas in och det ger rubriker högst upp på aftonbladets startsida. Sen när blev det små rubriker?

2009-09-15 @ 00:13:58
Postat av: Andreas

Så du tycker att man ska förbjuda att spela fotboll?

2009-09-15 @ 00:42:38
Postat av: Hata SvFF

Pajas riktiga supportrar bölar inte över det här, det här till sporten, och till skillnad från dig så var jag på plats. Konstigt att inte en amerikan som inte har någon supporterkultur alls förstår sig på oss fotbollsgrabbar.

2009-09-15 @ 00:55:51
Postat av: Ipse Cogita!

Jepp:

En liten flaska? Jag trodde det var fotboll som skulle spelas.



Andreas:

Inte i de länder där det uppenbarligen går att spela boll utan att kasta flaskor, de finns!



Hata SvFF:

Hata i rubriken placerar dig där jag anande att du fanns. Och bevare mig för dig och dina fotbollsgrabbar som tycker det hör till att kasta flaskor och annat på en sportsarena.

Det ante mig att ditt fula tryne skulle komma fram. Och just det, du finns på läktaren vilket stöder mig att sporten skall väck från mitt skattebetalarkonto.

2009-09-15 @ 01:07:12
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Holvfasth

Just skattebetalarkontot går tyvärr inte riktigt att använda i en sån här mening, då all forskning visar på att städer tjänar grova pengar på just verksamheter såsom fotbollsmatcher.



Men jag förstår helt klart vad du menar, även fast du är lite väl onyanserad i din kritik. Sverige är internationelt sätt hyfsat förskonat från just sådana här händelser.



Kontentan; jag förstår vad du syftar på och jag håller med dig i mycket. Men försök läsa på lite mer och vara mer nyanserad i ditt skrivande. Det finns många likt mig som går på fotboll då och då och aldrig skulle drömma om att kasta in prylar på en plan eller för den del på andra människor.

2009-09-15 @ 03:13:45
Postat av: Ipse Cogita!

Holvfasth:

Nu skriver ju jag om jag skriver så det får nog bli så. Och den forskningen som eventuellt säger att man skulle tjäna pengar på det här bekräftar i så fall att mammon vinner över anständighet, alltid!



F.ö. hoppas jag att det i dessa forskningsrapporter ingår att polisens resurser kraftigt reduceras, att användas för viktigare ting, till exempel att jag bileldare och annat löst folk.

2009-09-15 @ 09:15:48
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0