Har vi statskyrka lik förbannat!?

Här har man ramlat runt i snart tio år och trott att kyrkan var skild från staten. Nu visar det sig vid närmare eftertanke att det är sant — men bara lite. Mina röstkort har även denna gång gått i papperskorgen utan att passera brevkniven. Men så läste jag i Expressen denna dag och nu vaknade min, av sommaren insnöade(!), hjärna och jag kan konstatera att här föreligger logiska kullerbyttor.

Så nu kommer frågan som nog borde besvaras – varför är svenska politiker över huvud taget involverade i kyrkans drift, beslut och väl och ve? Det är visserligen en så kallad folkkyrka men den skall vara en verksamhet skild från staten. Religion skall hållas utanför det politiska systemet eftersom tro är personligt och har inte med politik att göra. Och i de länder där religionen härskar över rättsväsende och andra politiska system, så går det som det går.

Så bort med tassarna!

Sen måste vissa politiker ha samma problem med sina hjärnor som jag så här efter sommaren. "Mona Sahlin har personligen engagerat sig...". Det skall hon väl inte.

Sen blir hon otrevlig och hotfull: "Hon har sagt att valet "är lika viktigt som andra val" och att det är "oerhört provocerande" att inte rösta.".

Och jag som leende gått omkring och "liasom" trott att frågan var utredd — och glädjande nog på rätt sätt. Tji fick jag.

Kommentarer
Postat av: Nineve

Att det är som det är har EN anledning....att folk som inte gillar det politiska systemet i kyrkan slänger sina röstkort istället för att rösta ut partipolitikerna.



Frimodig Kyrka som man kan rösta på i kyrkovalet delar helt och fullt dina åsikter, de vill införa ett icke-partipolitiskt valsystem i kyrkan!



Du kan skaffa dig ett nytt röstkort här: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=284861



NU RÖSTAR VI UT PARTIPOLITIKERNA!!

2009-09-06 @ 16:08:58
URL: http://nineves.blogspot.com/
Postat av: Ipse Cogita!

Nineve:

Tack för upplysning.

2009-09-06 @ 17:32:04
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Klas Corbelius

själv förstår jag inte din logik, har vi ingen statskyrka därför att partier ställer upp i kyrkovalen? partier är inte lika med staten, partierna är frivilliga sammanslutningar av människor med gemensam ideologi och värderingar. den som sköter valet är inte staten, vilket det var förr, utan kyrkan själv. dessutom behövs det ingen brevkniv för att öppna röstkorten, av miljöskäl används ett papper där det inte behövs något kuvert.

2009-09-06 @ 20:56:19
URL: http://valbloggen.wordpress.com/
Postat av: Ipse Cogita!

Klas C:

Min poäng var annars att politiker inte har ett smack med religionen att göra, så varför involvera dessa över huvud taget, det skulle väl kunna gå bra med vilken medborgare som helst utan omvägen via partierna.



Men visst skiljdes väl kyrkan från staten 2001 eller så?



Din kommentar om den bildliga brevkniven gör att jag förstår att du var ordningsman i skolan.

2009-09-06 @ 21:22:23
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Klas Corbelius

partier är egentligen bara en ordningsfråga, det är lättare att få majoritet om det finns grupper, men vem som helst kan starta en grupp, vilket många också gjort, det finns mer än 1200 grupper som ställer upp i kyrkovalet.



förlåt min kommentar om brevkniven jag ville inte vara elak, bara lyfta fram det miljövänliga utskicket.

2009-09-07 @ 13:56:20
URL: http://valbloggen.wordpress.com/
Postat av: Ipse Cogita!

Klas C:

Tackar, och jag tycker nog att om Mona Sahlin uttrycker sig så: "oerhört provocerande" att inte rösta.", så har hon som politiker i högsta grad lagt sig i religiösa frågor och det tycker jag hon skall ge tusan i.

Så visst måste det tolkas som om politiker lägger sig i och det var väl det de inte skulle.

2009-09-07 @ 16:06:42
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: elkaminen

Vart fick Mona Sahlin som inte ens är medlem i Svenska kyrkan luft ifrån egentligen?! Jo, makten framför allt, eller hur var det?

2009-09-08 @ 00:06:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0