Förnedring som affärsidé

Jag sitter här på söndagsmorgonen och smålever och småtänker. Jag befinner mig lite i ett filosofiskt läge utan att påstå att jag tänker speciellt klokt eller djupt. Men ändå, som lekman undrar man varifrån denna glädje att förnedra folk, helst offentligt, kommer ifrån.

Det som fick in hjärnan min på detta spår var Aftonbladets artikel om Idol, detta idioternas och de mediokras förnedringsprogram. I juryn i detta program,  sitter uppenbarligen misslyckade typer vars främsta merit tycks vara att med synnerligen enkla och barnsliga knep, ägna stor energi  åt att "göra tv" och det uppenbarligen genom att vara taskig.

Men det är alltid skönt när man, med modernt språkbruk, kan ge företrädarna för denna typ av verksamhet ett ansikte. Så här säger Laila Bagge om att "knäcka" folk:

"Det var inte menat på det sättet, utan vi visste att hon skulle bli knäckt, så det var inte ”vi knäcker henne” utan hon får bli knäckt i morgon i stället."

Att flickebarnet skulle knäckas står alltså klart, det var mer frågan om när; allt för "att göra tv".

Fårskallar!

(gumse, bagge, vädur, bäse, handjur av får)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0