Elda bilar och hutta sten, och sen?

Hutta är skånska för kasta. Att kasta stenar av livsfarlig storlek på räddningspersonal verkar vara en sysselsättning som många ungdomar (nåja, de kan tydligen vara 29 år också) finner okey samtidigt som de kräver en hel massa respekt — för vad framgår sällan (Sydsvenskan).

En annan populär aktivitet verkar vara att elda upp bilar — och annat brännbart emellanåt. Vissa av de här ligisterna påstår att: "man vill göra uppror — hämnas". Själv sitter jag mest och funderar på vad de vill göra uppror mot? Att landet fungerar väl och att fred råder och mat finns på bordet och utbildningsväsendet finns på plats och blir du sjuk så fixas det snabbare än du hinner ta en nummerlapp eller...?

Hämnd skall tydligen också utkrävas. Hämnd på vad? Att polisen gör sitt jobb? Samtidigt säger en dåre, Yosef, 17: "Jag vet att det jag gör är fel. Men jag gör det av en anledning. Jag kastar stenar och bränner bilar för att jag vill hämnas." Här har vi en som vet han gör fel, vilket är bra för då vet han också att han kan dömas, men likförbannat eldar han upp oskyldigas bilar. Hämnd skall väl utkrävas av skyldiga till någonting, inte av oskyldiga medborgare som på morgonkulan kommer ut för att köra till jobbet bara för att upptäcka att bilskrället är skrot (Aftonbladet).

Sen tycker jag nog man kan ta lärdom av den franska modellen (Aftonbladet). Lite citat som belyser deras metod:

"Redan då hade vi lärt oss vikten av att inte låta bråket sprida sig. Vi satte in massiva insatser med en gång, säger Gérard Gachet.". Och eftersom det är i Frankrike så betyder säkert "massiva" just precis det!

"Svenska polisuttalanden som ” Bränner du bilar och kastar sten behandlar polisen dig illa”, har Gérard Gachet inte mycket för. Det provocerar i onödan, menar han.". Lyssna och lär, erfarenheten talar.

Och inte minst viktigt: "Det viktiga är bråkmakarna förstår att vi kommer att sätta dit dem, förr eller senare. När lugnet lagt sig så tar polisens tekniker och utredare vid. Det kan ta ett halvt år, men vi hittar dem till slut. Det börjar de inse, säger han.". Det är så en slipsten skall dras. Ni åker dit, var så säkra!

Och själv gillar jag detta: "Artighet och bestämdhet måste bli regel." Det finns ingen anledning att inte uppträda korrekt men bestämt. Inget mesande. Lugnt och fint: det du gör är fel, du kommer att åka dit men framfört artigt och bestämt.

Här måste till rejäla tag annars slutar vårt rättsamhälle att fungera och pöbeln tar över och då kommer så småningom även de oskyldiga vars bilar eldats upp att ta på sig rånarluvorna, beväpna sig med basebollsträn och, så här i älgtider, smyga in sina älgstudsare under rocken och sen är karusellen igång. Till skada för alla och till nytta för ingen.

Det har pågått en längre tid nu — det är dags att på bred front göra insatser av bestående värde!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0