Baconsjukan, handtvätt och professor Agnes Vold

Om denna svininfluensa skall jag inte säga mycket denna gång, men jag tycker nog att professorer skall taga sig i akt. Redan i april skrev jag om gamla drottning Ingrid av Danmark så här:

"Hon var en svensk sessa som gifte sig med en dansk (gammel...?) och hon for runt klotet som en skottspole  som alla kungliga plägar göra, och hon blev aldrig sjuk. Vare sig i mage eller annorstädes. Och hon skakade tass med hög som låg, ren som halvsjaskig. Hennes recept var enkelt:

Drick aldrig vatten eller käk sköljda i vatten; ät väl lagad mat; håll tassarna borta från alla slemmhinnor (näsa, mun, ögon etc.) och tvätta händerna ofta eller rättare sagt alltid! Idag finns det utmärkta vätskor på apoteket i form av sprit att stoppa i fickan för tät användning."

Nu säger professor Ages Vold så här i Expressen:

"Jag har tittat på vetenskapliga artiklar och det finns inget som tyder på att man sprider luftvägssjukdomar via händerna - de sprids via luften. Därför har jag svårt att förstå detta tvättande, säger hon."

Men om man nu, kära professor, har smittan på händerna och tar sig i ögonen, näsan eller munnen så...

...tror jag mer på kungliga tips!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0