Sverigedemokraterna tar poäng

Låt mig först fastslå: jag är en stor tillskyndare till det goda samhället med mänsklighet och anständighet som bas. Därför kommer jag att rösta på Piratpartiet i valet eftersom etablerade politiker för närvarande är inne på en linje vad gäller övervakning som är djupt oroande och friheten synes mig allvarligt hotad. Lite citat kan få illustrera:

"When the people fear their government, there is tyranny; when the government fears the people, there is liberty."  Thomas Jefferson

"They that can give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin

Sen har vi SD, de andra partierna och medierna. Det tycks mig som SD för närvarande leder debatten, styr de andra och ler säkert i mjugg över en mugg pilsner.

Det måste således stå klart: att jämföra SD med nazityskland kommer inte att fungera begränsande; att hänvisa till att "påfallande många är män", till på köpet skånska, tillför ingen bra ammunition för att sänka SD; att sedan påstå att dessa män och några fåtal kvinnor skulle vara "rädda" tänder nog en annan eld i brösten på dessa män än vad som avsikten var (rädd — i helvete heller); och sen drar man till med Astrid Lindgren och vips springer alla, politiker och medier åt det hållet. Om vi sen lägger till deras huvudfråga — invandringen — då kommer det att bli än krångligare att vinna debatten. Här rör sig SD som fiskar i vattnet och vet hur slipstenarna skall dras.

Har det hjälpt med den och liknande taktiker? Nä, SD har för närvarande 4,7 %, större än både KD och C.

Sen hoppas jag att integritetsfrågorna kommer på bordet i valrörelsen och det blir nog bloggosfären som får pressa på i den frågan. Etablerade politiker av normalt snitt och av quislingstuk (Fredrik Federley m.fl.) kommer att försöka begrava den frågan i djupa vatten och chansa på att vi glömmer.

Men se upp, och se på SD. Begravningen av dem har inte gått så bra och likt nu så populära vampyrer, så smyger de sig tillbaka under nattens timmar när de andra sussar gott.

(Aftonbladet, Expressen, SDS)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0