Skall det vara så svårt att förstå!?

Nu har det kommit en utvärdering av våra matvanor igen och nu är det inte farligt med fett (Aftonbladet). Det är säkert rätt och riktigt, och själv har jag lärt mig lite genom åren, och det har fört mig fram till min lilla "PISC-a" och här kommer den i repris:

P=Promenader. Daglig promenad i lagom takt räcker långt och du blir inte dyngsur av svett, du får inga skador, du får se omgivningen och det ges oändliga möjligheter till sociala kontakter. Kan med fördel kombineras med en lätt cykeltur och hjälm kan du strunta i om du ser dig för. Hjälmen hindrar dig från att få in ljuvliga sinnesintryck.

I=Intag av diverse mat och dryck. Här gäller gamla enkla regler: ät väl lagad mat, ät varierat, ät vad du vill, att tills du är mätt och ge mellanmål respass. Och på drycksidan: vatten till vardags och vad du vill i andra sammanhang. Mjölk tycker jag du skall glömma: det ger inte kalk till skelettet (vem f...n odlade den myten?), och det  är oftast en katastrof för svaga magar (och vilka andra djur diar i vuxen ålder, tillika ett annat djurs, mjölk?). Öl är livsmedel (i alla fall i Tyskland).

S=Sömn. Det är din kropp som skall avgöra hur mycket sömn du behöver. Du märker när det fungerar. Själv oroade jag mig i många år för jag sov bara fem timmar varje natt. Det berodde mest på att jag la mig och tänkte på att nu skall jag sova och då var det, som det heter, kört.
Nu lägger jag mig och oftast går hjärnan igång och håller sömnen borta, men jag bryr mig inte och rätt som det är så har jag somnat. Sen tar jag alltid en tupplur mitt på dagen på 20-30 minuter. Du blir som ny. Slutligen: de första fyra timmarnas sömn står för 80% av ditt sömnbehov, det borde ge alla tröst.

C=Cigarrer eller annat röka. Sluta, men bara om det går lätt som en plätt. Annars dra i dig lite måttligt och inga tjugo om dagen. Och du som tror på hälsofreaksens: "en cigg eller tjugo ger samma skada" skall börja tänka lite själv och samtidigt konfrontera besserwissrarna och kräva bevis på denna alldeles uppenbara och självklara lögn!

Sen kan jag bara konstatera att den enskilt viktigaste faktorn för en fantastisk hälsa och ett långt liv är – generna. Och väljer farsa och morsa – det gör vi inte!

Vad övrigt är är glädje och livsnjuteri! Sök upp de glada, de positiva och spring som om du hade en folkilsken tjur i bakhasorna då du ser en sur, av myrsyra drypande, negativist!

Lätt som en plätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0