Jobba på provision —inge’ nytt

Har faktiskt lite svårt att bli upprörd över att en tjej vid namn Lisa jobbat för 17 spänn i timmen (Svd). Missförstå mig rätt, lönen är skit och inget att slita häcken av sig för. Men nu har företaget ett renodlat provisionssystem vilket innebär — inget sålt, nada pröjs. Hon får dessutom veta detta innan hon börjar, inge lurt där.

Facket tycker så klart att:

"Ungdomarna ska naturligtvis ha en grundlön för att kunna säkra sin inkomst. Det är helt oacceptabelt av ett företag att bara ge sina anställda provisionslön."

Det är möjligt men det är ta mig tusan inte förbjudet.

Det vimlar av företag vars anställda enbart lever på provision. Ersättningsformen som sådan passar vissa, andra flyr den som pesten. Personligen skulle jag aldrig ta en dylik anställning men jag har många i min bekantskapkrets som lever under dessa ersättningsförhållanden.

Att sen just telefonförsäljningsföretag ofta missköter sig och utnyttjar folk är heller inget nytt och om alla bara kollade upp jobbet innan de tar det, så är det ju bara att strunta i att jobba där.

Och Lisa, du som resonerade så här: "Det är ett yrke som egentligen inte passar henne, men Lisas ekonomiska situation tvingar henne att söka jobb som telefonförsäljare.", följ dina drömmar i stället!

Jag hade en god vän en gång vars dotter ringde pappa sin. "Hej farsan, jag har skrivit in mig på en ekonomiutbildning.". "Varför det?". "Jo, jag talade med mamma (de var skilda, föräldrarna) och vi kom fram till att det kunde vara bra att ha något att falla tillbaka på om annat inte fungerar.". "Men jag trodde du skulle bli operasångerska."

Det var allt han sa, men denna kloka tjej fick sig en kick i hjärnan, magkänslan log och hjärtat slog.

Idag sjunger hon opera professionellt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0