Hör jag rätt?

Jag drabbades för något år sedan av "sudden deafness" eller på ren svenska "plötslig dövhet" på mitt vänstra öra. Som en liten extras bonus fick jag även tinnitus. Det tog exakt en sekund att gå från normalt hörande till hörande enbart på ett öra. Det kan man väl leva med tänkte jag några dagar senare, men jag lovar, man får ett antal problem som är direkt obehagliga. Till exempel har du inte en aning om varifrån ljud kommer, så när jag hörde någon kalla mitt namn så snurrade jag runt likt en karusell för att se om jag kunde hitta avsändaren.

Fyra veckor senare kom hörseln tillbaka och det är jag glad för, även om jag tämligen snabbt lärde mig nya strategier i mitt umgänge med folk.

Under denna min tysta resa var för övrigt internätet min räddning för att skaffa adekvat kunskap. Svensk sjukvård gav aldrig de svar som jag ville ha. De envisades med att jag skulle förbereda mig psykiskt på ett antal problem. Jag ville veta mycket om varför det händer (det vet man inte) samt tekniska möjlighet. Fick inte ett enda svar på mina frågor. De lite smånonchalanta besserwissrarna inom vården visste vad jag behövde och mina frågor tyckte de bevisade att jag inte förstod mitt eget bästa. Hårda ord yttrades och "piss i huvudet" framfördes också!

Vad jag lärde mig vid mina många timmar vid datorn var hur otroligt känsligt örat är och vilken fin liten konstruktion som skapats. Men det tål inte vad tusan som helst.

Jag applåderar därför EU-direktiv som begränser utsläppet ur lurarna. Riktigt positivt.

(Svd)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0