Girighetens tryne bökar vidare

Jag är gammal bankman själv men i dagens finansvärld känner jag inte igen mig. Hur tusan är det möjligt att köra hela bonussvängen gång på gång, i upp- som nedgång, och alltid med de mest krystade förklaringar. Vissa av bankerna har ju också i princip kört hela länder i putten och för det tar de nada ansvar.

Och bonusar för vad? Lite datatryckningar hit och dit och går det bra så får du bonus och går det åt pipsvängen så får du bonus. Hela ersättningssystemet borde under lupp och finansfolket borde inse vilka lättförtjänta stålar de håvar in. Kompetensen tycks ju heller inte så hög. Inte såg de hur världen såg ut innan botten ramlade ur och när det väl skedde så kommer den gamla klassiska — detta är inte en inhemsk kris, den är global. De borde bli politiker i stället, där är det mycket bra att kunna formulera bortförklaringar.

Och kolla idiotin:

"Delstatliga Nordea fick hjälp av svenska staten med 5 miljarder till sin nyemission och är med i Danmarks garantiprogram. Trots det flaggar koncernchef Christian Clausen för att bankens bonusregn i år blir högre än förra året. Då landade det på omkring 2,4 miljarder kronor." Visserligen betalar bankerna svindyrt för "hjälpen" men ändå — som kund drabbas jag då av ytterligare kostnader.

Handelsbanken verkar vara den enda som sköter det här på ett anständigt sätt. Varför följer inte de andra efter och rensar i girighetsträsket?

(DN)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0