Folksam har glömt sina rötter

Folksam har utvecklats men frågan är om det gått i rätt riktning. "Kooperativa Förbundets (KF) kongress beslutar 1905 att bilda en kooperativ försäkringsrörelse" står det på Wikipedia. 1914 bildades ett livförsäkringsbolag med namnet Folket. 1946 börjar namnet Folksam användas, en sammansättning av de två namnen Folket och Samarbete.

Det var tjusigt måste jag säga och det skall väl tolkas som folket och bolaget i ett ömsesidigt samarbete. Det var då det. Nu halverar man ersättningen i grupplivförsäkringar och det är 420.000 personer som är berörda, och folk är både förbannade och förtvivlade. Det hade jag också varit om jag varit kund i ett sådant skitbolag.

Folksam själv har kallat in väktare för att skydda personalen. Vad som utlöste den åtgärden vet jag inte men det kan väl inte vara det här:

"En kvinna i Malmö har hotat med att sätta eld på sig. Då tycker vi att det är läge att ge vår personal en extra trygghet."

Det var väl inget hot mot Folksams personal utan det var väl ett hot om självmord på grund av taskiga försäkringar.

Det blev inte mycket kvar av vare sig folket eller samarbetet och som vanligt tvingas jag uppmana folkets bolag — riv upp, gör om och gör rätt(-vist).

(AB, Newsmill)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0