SJ, SJ gamle vän...

En kille vid namn Peter Cederholm fick för sig att han skulle åka tåg från huvudstaden till Uppsala. Han sitter i rullstol och är inte dum, så han ringde till SJ och sa som det var troligen så här: "Vill till Uppsala, sitter i rullstol" och det var väl klart nog och det skull inte bli några problem. Det blev det eftersom han som kund gjort ett fel. Han glömde beställa ledsagning. Så här sägs det:

"Det måste man göra när man har rullstol för att få hjälp med ombord- och avstigningen. När man försökt lösa det här i Uppsala så fanns inte personal på plats eftersom det var sent på kvällen och ledsagningen inte var beställd, säger Elina Yli-Torvi på SJ:s pressjour."

Man undrar hur tydlig man måste vara i SJ:s värld. De säger själva att man måste ha ledsagning när man har rullstol, och eftersom han sa att han satt i en sådan så skulle man ju kunna tycka att det skulle räcka. Tydligen inte.

Peters assistent frågar om hon kan manövrera rampen men får ett tydligt — Nej! Rampar får endast skötas av specialutbildad personal. Så kan det gå till i vår mycket komplicerade värld.

Diskriminering kanske det inte är men visst vore det smakfullt med personal på SJ som kunde använda skallen till annat än ett ställe att sätta huvudbonaden på.

Han fick för övrigt inte gå av — han åkte te’baks till Stockholm.

(Svd)

Kommentarer
Postat av: neptun65

Det är rimligt att man som kund beställer tjänsten ledsagning om man har speciella behov, synskadad eller t ex rullstolsburen. Har han gjort det? Jag skulle aldrig själv som privatperson lyfta av en rullstol från ett tåg, tänk om den välter eller om man skadar sin egen rygg? Alla som jobbar på tåg är ju heller inte stora och starka. Kritiken mot SJ AB tenderar att bli alltmer onyanserad.

/Peter, 43

2009-10-25 @ 20:38:29
Postat av: Ipse Cogita!

neptun65:

Han sa att han satt i rullstol och då skulle man ju kunna tro att företaget SJ hjälper till, inte bara säger att han skulle ha beställt ledsagning. Vi kunder tror ibland att nötterna fattar vad det handlar om.

SJ är dock ett gammalt statligt företag och kundservice har aldrig varit deras grej.

2009-10-25 @ 22:13:55
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0