Dessa norrmän!

Fredspris är de dåliga på — norrmännen. Överdrivet hurtiga är de och deras kungahus är lika tråkigt som att sitta och iaktta färg torka. Och så kommer det en man inför vilken jag måste lyfta på hatten och buga djupt. Hans namn är Hans Gude Gudesen och han har köpt Bergmans hus på Fårö och tillika det mesta av lösöret som nu skall tillbaks.

Nu bryr jag mig inte speciellt mycket om Bergman, hans filmer genom åren har jag inte förstått till fullo, om än alls, och jag iakttog nog hellre den där färgen.

Men det handlar om något helt annat. Här har vi mannen som köper Bergmanrasket, bildar en stiftelse — allt för att konstnärer av olika kaliber skall kunna vistas i underskön miljö, med kreativitet inmurad i väggarna och få en möjlighet att föra kulturen framåt och in i samhället.

Fullständigt lysande! Och det retar mig att svenska räknenissar enbart fortsätter och räkna sekiner och vägrar ta på sig ett ansvar för de sköna konsterna.

Skäms Sverige! Norge då? Ja, vi elsker dette landet!

(DN, Svd, AB)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0