Kluvna tungor talar

Vår infrastrukturminister Åsa Torstensson vet man inte var man har. När det gäller telekompaketet snurrar hon runt i debatten och tolkar det man kommit fram till lite som hon vill (HAX). Och nu är hon igång igen men nu låter det så här (på Gotland):

"Den nya tekniken är ett verktyg för att lösa klimatkrisen, föra människor samman, skapa bättre företag och nya jobb och blåsa nytt liv i demokratin."

Hon är inte riktikt klok faktiskt. Hur fan skall digital teknik kunna lösa klimatkrisen? Att föra människor samman kämpar ju alla politiker just nu emot. Företagen klarar sig nog, lilla Åsa. Och nya jobb kommer väl inte till på den vägen. Och blåsa liv i demokratin kämpar ju politikerna emot med all den kraft de har.

Sen blir det rent av lustigt. Det är när kommissionären Viviane Reding får ordet och säger:

"Det här är en historisk dag. För 20 år sedan revs Berlinmuren. Vi ska riva ner de sista murarna i den digitala världen."

Riva ned? Har jag missat något eller...? Om jag följer debatten runt om bland galna politiker och vissa företag så tycker jag att jag kan påstå att allt går åt motsatt håll.

Men i Visby ger de sig inte utan där fortsätter det med:

"...Exempelvis diskuteras nätneutralitet, det vill säga vikten av att internet fortsätter vara en öppen arena för innovation, skapande och deltagande och inte begränsas av exempelvis operatörernas kontroll."

Men jag är övetygad om att politiker, i samklang med företagarvärlden, kommer att göra sitt yttersta för att ta kontroll över både nätet och oss medborgare och det skall de ha fan för!  Men i långa loppet kommer de att förlora var så säker! Och då skall mitt minne vara av det långsinta slaget och jag skall jaga såväl Åsa som andra av hennes kluvna-tunga-sort ända in i helvetets kärna.

De skall ställas till svars så småningom — det är ett löfte.

(DN)




Kommentarer
Postat av: Karl

Hej på dig, via DNs länkar hittade jag till din blogg.



Jag kan inte sluta förvåna mig över när människor som är fullständigt övertygade om något blir så smala i sina uppfattningar. Precis som du raljerar över "politiker och företag" skulle man kunna raljera över dig. Allt du vill ge uttryck för är den lilla människans rätt i samhället och hur den fegt och anonymt skall kunna göra vad den vill på det anarki-lika internet.



Att vi får ett framtida www som är säkert dvs det är inte alltid lika med kontrollerat innebär inte att vi går mot vare sig stasimetoder elelr kommunism. Tänk efter lite. Det kanske inte handlar om att jaga fildelare som laddar hem det senaste från musik/film-branchen eller att jaga gamla gubbaar som kollar på snuskfilm. Det handlar om att bygga upp en säkerhet där man i framtiden utvecklar Ip-identifikationen på vissa områden. Där ny teknik kan skapa en logik som gör att internet blir jurisdiskt hållbart när det gäller en rad funktioner som ger samhällsnytta OCH integritet för den enskillda medborgaren. Exempel är områden som finans, juridik, sjukvård och elektronisk signering. Alla områden är exempel där det i ett framtida IT-samhälle skulle kunna talas om rivna murar. Där man i framtiden kan vara säker på att den som utger sig för att vara en person verkligen är den utger sig att vara för. Detta kommer vare sig du vill eller inte att förr eller senare bli framtiden. Detta kommer att skapa politiska intresekonflikter som du och t.ex nitiska piratpartister inte reflekterat över som talar i er sak. Exepelvis skulle det bli svårare för FBI att läsa tallibanska mail. Det skulle också förinta miljardstölderna över internet där den ekonomiska brottsligheten är gigantisk. Men det kan också handla om enkla saker som att skriva under ett avtal, tidsstämplingar, säker elektronisk transport av juridiska handlingar eller patientjournaler. Det finns inga gränser för nyttan men ett mer kontrollerat internet och avsikten är inte att kontrollera medborgaren utan att hjälpa den att skapa demokrati även i det som upptar vår vardag mest idag, nämnligen digital kommunikation.



Det är lätt att blogga och tycka, det är svårare att se ämnen från så många håll som möjligt. Det gäller även mig och gemene man ibland. Jag vill även reservera mig för att jag är fullständigt övertygad om att du har goda avsikter i dina åsiktyttringar och hoppas att du fått ytterligare en dimension i denna fråga.

2009-11-10 @ 09:46:02
Postat av: Ipse Cogita!

Karl:

ACTA dig först och läs noga så ser du vad jag menar!

2009-11-10 @ 16:20:22
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Karl

Nej jag förstår inte vad du menar, förstår du vad jag menar ? Var snäll och ge ödmjukheten ett ansikte annras är det ju ingen som kommer lyssna på vare sig dig eller dina gnälliga systrar och bröder.

2009-11-11 @ 10:05:59
Postat av: Ipse Cogita!

Karl:

Du kör kör ju med olika kommentarer med olika signaturer, och det var det jag menade. IP på dig!

2009-11-11 @ 18:24:05
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0