Okända energier

Det händer mig – tämligen ofta – att jag drabbas av oförklarliga händelser som hör ihop med något jag tänkt, talat med någon om eller liknande. Ibland finns det mycket tydligt en rationell förklaring ibland inte. Men jag tror – när vetenskapen jobbat på i många år – att det finns saker som vi inte har ett hum om idag, men som faktiskt existerar. Jag kallar det energier. Tidigt förra sommaren:

"Visst är det konstigt hustrun, att vi aldrig ser citronfjärilar längre."

"Det har du rätt i. Jag har inte sett någon sen jag var liten och knappast i stan men däremot på landet".

"Synd, för det är en vacker skapelse."

"Du har rätt, det är lite konstigt. Kolfjäril och någon brunsvart variant finns men ej citronfjäril."

Dagen efter sitter vi i trädgården och tar ett glas champagne (vi gör så enär denna dryck måste betraktas som "botande"). In från grannens trädgård flyger en citronfjäril, flyger ett par varv under parasollen – över våra huvuden liksom för att säga "vi finns" – ut över häcken och iväg över vår parkeringsplatta.

Vi gapade stumt tillräckligt länge för att – om de ville – blåmesar skulle hinna sätta bo.

Sedan dess har vi inte sett någon citronfjäril.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0