Moderaterna: maktfullkomliga och maktberusade

För ett tag sedan gick Anne-Marie Pålsson (M) ut på bland annat Newsmill och tydliggjorde för oss alla att det är meningslöst att sitta i riksdagen i allmänhet och att vara med i Moderaterna i synnerhet. Hon följdes snabbt av en gammal moderat trotjänare Margit Gennser och skälen hon anger är bland andra:

"FRA-LAGEN och TELEDATALAGRINGEN ger staten stora och i ett rättssamhälle
oacceptabla övervakningsmöjligheter.
IPRED ger polisiära befogenheter till privata företag och organisationer."
(...)
"De ”nya” moderaternas politik har blivit allt mer principlös. Att rättsstaten måste
bygga på fasta grundläggande spelregler uppfattas inte längre som viktigt.
Kortsiktighet och ekonomism har blivit politiskt rättesnöre.
Att vara politiskt hemlös är i dag bättre än att vara moderat."

Ord och inga visor!

Mitt påstående i ingressen om maktfullkomlighet och maktberusning håller inte med bara dessa två avhoppare som underlag – det måste mer till. Lugn, det kommer mer och det alldeles strax. Och nu får vi ta till mycket tyngre ord som: pellejönsar och väljarförakt.

Pellejönsen i egen hög person heter Niklas Wykman och är MUF:s ordförande (Aftonbladet) och han vill att:

"En svensk trupp bör gå in i Eritrea och frita Dawit Isaak." Det är till att ha tappat vett och sans men jag ser mönstret.

Och sen har vår kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M), SvD, varit på vårfest och gjort bort sig. Så nätt hon är, så är väl detta ända att likna vid en elefant i en glasbutik:

"Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) var en av de inbjudna gästerna när Föreningen svenska kompositörer av populärmusik (Skap) på måndagskvällen höll vårfest på Nordiska museet i Stockholm." Och så här sa hon:

"Det här kanske inte uppskattas av vissa, men jag var en av dem som gladdes över domen i Pirate Bay-målet, sa kulturministern."

Kära kulturministern, om du med vissa menar mig så har du alldeles rätt. Uppskattas? Jag säger bara "back off" från sådant du inte skall lägga dig i nu när jäven står och väger och överklaganden ligger i pipelinen!

Det börjar bli mycket nu och allt tyder på att politikerna just nu skiter i alla protester mot än det ena än det andra. De kör sitt eget race och i det racet kör de uppenbarligen över även sina egna.

Som gammal soffliggare – bland annat på grund av ovanstående – reser jag mig nu ur soffan och går och röstar (jag har röstat moderat också en gång).

Men nu är det Piratpartiet som gäller, så skall vi se om det inte rör om i grytan lite grand.

Opassande har mer. Och Fridholm har mycket och som vanligt bra.

Kommentarer
Postat av: Janne

Moderaterna är inte det enda partiet som totalt tappat verklighetsförankringen. Jag har röstat på Folkpartiet i drygt 20 år, men idag har de totalt ändrat inriktning och framstår mer som ett extremistparti, typ Sverigedemokraterna...



Det är för mig en gåta att man kan ha stött FRA-lagen och IPRED och när partiledaren dessutom går ut och säger att man ska åtala minderåriga och att skolan ska kunna stänga av "stökiga barn". De flesta stökiga barn har ADHD eller någon annan neuropsykiatrisk diagnos och har laglig rätt till extra stöd, vilket de sällan får, och blotta tanken att straffa dem för att de inte fungerar i dagens skola med stojiga klasser på runt 30 elever är helt absurd. De flesta lärare är överens om att det inte hade varit samma problem om klassens storlek begränsats till 20 elever.



Så nu har även jag varit hängiven pirat i drygt ett halvår och hoppas att de gör ett kanonval både i EU-valet och riksdagsvalet...

2009-05-27 @ 07:08:48
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21512/
Postat av: Ipse Cogita!

Janne:

Tack för ditt intresse i frågan.

Nu hoppas jag att alla PP-are också röstar.



F.ö. kan jag genom mitt yrke tala om att lämpliga storlekar på olika grupper ligger i snäppet 7-11.



Över det så blir det ingen grupp, det blir en trupp. Att då i skolan gå upp till 30(!) får ett löjets skimmer över sig.

2009-05-27 @ 08:30:59
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Jan

Bra skrivet!!!



Ha det o fortsätt...

Jan

2009-05-27 @ 08:33:25
Postat av: Tor

Är inte detta uttalande av kulturministern egentligen mer intressant:



“Jag ser det här, och det är väl så som också rätten har sett det, att det här är stöld. Och det finns en viss straffskala för stöld.”

2009-05-27 @ 11:14:21
Postat av: Ipse Cogita!

Tor:

Tack för respons. Jag förstår ditt resonemang men: dels pågår det en jävsprocess som inte är avgjord (och den är allvarlig), dels är domen överklagad till hovrätten. Innan detta är klart skall hon hålla tand för tunga!

2009-05-27 @ 11:27:46
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0