Människans åldrar

Ibland blir man lite ställd – hamnar i läget "har ej tänkt på det". Så när jag vid samtal med ena barnbarnet (M) blir avkrävd ett svar på livets olika skeenden – gärna i förenklad form – så tar det lite tid att få ordning på hjärncellerna. Men skam den som ger sig och efter diverse avledningsmanövrer kan jag ge M ett klart, vetenskapligt bevisat och enkelt besked:

Människans åldrar består enbart av tre (3) olika faser:

1) 0-6 år är fasen där jag ständigt ställer frågan VARFÖR?
2) 6-12 år, nu börjar jag bli lite klokare, lite mera nyfiken och då handlar det om VARFÖR INTE?
3) 12-≥90 m.a.o. resten av livet kan jag bittert konstatera att det som gäller är: DÄRFÖR!

Men mitt råd till M och alla andra ungar blir: akta dig för tusicken för trean och träna dig – aktivt och hårt – i Ipse Cogita! (=TÄNK SJÄLV!)

Kommentarer
Postat av: Erika Mayumi Segawa

Godkänt avsnitt om människans ålder



Bebis åldern är från 0-6 år.

Barn åldern är från 7-12 år.

Tonåren är från 13-19 år.

Ung vuxen 20-29 år.



Vuxen livet är från 29-90 år.

Kvinnor som vill ha barn har lättast att föda mellan 29-50 år. Män som vill föda barn har lättast att föda barn mellan 30-90 år.



2010-06-10 @ 13:49:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0