Våldtäkter, statistik, enkäter och liknande ting

När jag läser i medierna om att det kommit "...en nyss genomförd undersökning/studie..." eller liknande då måste jag gå igenom min lilla lista innan jag kan bilda mig en uppfattning om resultatet (det skall alla göra tycker jag). Senast var det studien om våldtäkterna. Listan ser ut så här:

1) Vem beställde undersökningen? Varför?
2) Hur gjordes urvalet, vem deltog? Varför?
3) Vilka frågor ställdes egentligen (ord för ord)? ("Som man ropar får man svar").
4) Hur stor var svarsfrekvensen?
5) Hur har allt detta tolkats, och av vem/vilka?

Med svaren på dessa frågor i min hand kan jag börja bilda mig en uppfattning om resultatet – inte förr. Att bli upprörd eller på annat sätt reagera på vad medierna, bloggsfären med flera säger – är förspilld möda och leder oftast fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0