AFK-dagen = 7 juni 2009

Det är lite tidigt att mana på trupperna inför EU-valet den 7 juni, men när jag läser SvD idag och ser att Piratpartiet i olika undersökningar i högsta grad är på G, så finner jag ändå anledning att uppmana alla: – Gå och rösta! Boka i almanackorna manuella eller digitala, håll er nyktra, sup,  men rösta! Expressen har också lite klokt att säga, framför allt: mycket kan hända.

I DN påpekar Margot Wallström också vikten av att rösta. Sen tycker jag rent allmänt att hennes: "Rösta på vem ni vill bara ni röstar" är lite halvt oförskämt, det är väl klart att jag skall rösta på den jag vill! (Ibland läser jag in lite väl mycket i sådana uttalanden. Men titta på videon, här oss mig 6/5 Lissabonfördraget..., när hon intervjuas om Irland, så förstår ni vad jag menar!).

Men okey, jag skall inte vara kitslig, jag förstår andemeningen. Just nu ser det ut som om s och m, såklart, kommer etta och tvåa men sen blir det intressant, PP ligger trea!

All den kraft på nätet – oftast postitiv – som jag sett under en tid nu (började inte det på allvar med FRA-frågan?) måste nu omsättas i handling. Och här kan jag bli lite tveksam ibland. Mycket snack och lite verkstad – förutom på nätet.

I förra inlägget redogjorde jag för varför jag kommer att masa mig till valurnorna. Nu funderar jag på om man inte i den här världen skulle kunna trumma på lite, poppa upp den 7 juni ett par snäpp och lansera valdagen som den dag där enbart en sak gäller: AFK.

Vi måste kräva av alla stugsittare att den 7 juni 2009 är: AFK-dagen och vallokaler gäller!

Låt det bli en hejdundrande festlig dag, låt mig få sitta på valvakan och se hur starten på en ny verklighet kryper in i EU-etablissemanget och att – sakta men säkert – demokratiska grundfrågor kommer att bevakas av någon med kontakt med verkligheten. Mellan skål och vägg kan jag meddela att jag hemskt gärna vill ge fingret till... också!

Låt mig få en anledning att knäcka en pava skumpa!

Och finns det inga röstsedlar: bra instruktion finns på Piratpartiets sida. Och för vissa jag känner – AFK är, lite omskrivit, lämna datorn och gör något vettigt!

PS. Jag inser nu att det där med att rösta via internet inte kommer under överskådlig tid. Det är de etablerade alltför rädda för (jag med faktiskt!).

Kommentarer
Postat av: loulah

Och så kan man ju förrösta också



redan från den 20 maj!



så att vara upptagen av annat på valdagen som giltig orsak till icke-röstning (afk?) gills liksom inte

2009-05-09 @ 11:22:32
Postat av: Ipse Cogita!

loulah:

Helt rätt, tack. Glömde förröstningen (konstigt ord!).

Men samtidigt funderar jag på om det inte kunde vara kul att visa sig den 7:e (om man kan).

Funderar själv på en svart lapp för ena ögat!

2009-05-09 @ 13:13:05
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Rikard

Vi kör en remix av era två kommentarer:



Ut och rösta, gärna förtidsrösta och dokumentera detta, gärna med lapp för ögat. Berätta att ni röstat och hur det gick till och hur lätt det var. När man röstat själv är det lättare att pusha andra.

2009-05-09 @ 13:29:48
URL: http://majestatispluralis.wordpress.com/
Postat av: loulah

Rikard!

jag fick en konstig film inför mina ögon av hur;



jag kommer till vallokalen i min kolsvarta tjärade snipa med Piratflaggan fladdrande i fören dragen på släp efter en lila bil eftersom vallokalen ligger på land (såklart), själv står jag där i aktern med lapp för ögat, pergamentet med "De Mänskliga Rättigheterna" i ena handen och i den andra en snara för medborgar-Rättshaverister och skrålandes på en Piratsång så det ekar mellan husen.



jäsingen, vikken film det skulle bli med en tant i sina bästa 48 år som skakar om reality ett tag, för så får man väl inte göra när man är 48 och har blivit förbannad, eller får man det?

2009-05-09 @ 17:43:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0