Syra i fejset

Jag blir så trött. Det finns en hel del att säga om hämndens psykologi men den här var väl i sämsta laget. Syra i fejset är aldrig en bra idé, men den blir exeptionellt dålig när det sker i "laglig"  form. Hör möter man sånt här? Vi har uppenbarligen olika traditioner. En som kunde hantera det här var den brittiske generalen Charles Napier.

Det var en man som kunde tala maktspråk på ett tydligt sätt. Vi talar början av 1800-talet.

Efter att ha erövrat provinsen Sind i nuvarande Pakistan blev han uppvaktad av några brahminer (hinduiska präster skulle jag tro) som ville bränna hustrun till en avliden man på bål. Brahminerna förklarade att det var tradition i deras land. Charles Napier berättade då att det var en tradition i hans land att hänga människor som brände sina fruar.
– Om ni följer er tradition, bygger vi en galge bredvid bålet och följer sedan vår tradition, så snart som ni följt er.

Då var det helt plötsligt inte intressant längre. Va' konstigt. Men på "the bottom line" kan vi trots allt läsa och förstå – åtminstone jag – att det aldrig är en bra tanke att staten och religionen går hand i hand.

Det kommer nog alla länder att fatta så småningom.

Kommentarer
Postat av: Johanna D

kul läsning! Läste från ditt första inlägg så jag måste säga välkommen till bloggvärlden! :P

2009-03-31 @ 07:38:00
Postat av: gastlind

Jag är väldigt skeptisk till om alla länder verkligen kommer "inse det". :] Sverige och några få västländer är verkligen i en särställning vad det gäller liberala och sekulära värderingar. Det står för en liten minoritet av vad världens befolkning tycker.

2010-02-12 @ 23:44:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0