Bloggstart

Då var det dags. En blogg skall startas och det hade jag tänkt att göra med en liten programförklaring. Jag är – enligt hustrun och goda vänner – en så kallad åsiktsmaskin. Jag har åsikter om både ditten och datten i alla genrer. Ibland så kloka att till och med nämnda hustru imponeras, ibland mindre kloka (men det händer inte så ofta!). Mina tankar och funderingar grundar sig dock alltid på ett engagemang av äkta natur.

Jag resonerar lite som essayns skapare Michel de Montaigne (1533–1592) gjorde. Han var först med essayer; ingen hade använt den benämningen före honom. Essay betyder "försök" men Jan Stolpe – som översatt Montaigne till svenska – lägger till: "Det är inte fel men innebörden är också "prov", "prövning", "test". Det är i den anda jag tänker använda min blogg. Sen får det liksom bli som det blir. Om du vill bli klokare, mera bildad så rekommenderas förresten Montaigne's Essayer å det varmaste. Jan Stolpe har gjort en översättning som är fullständigt glimrande och var inte rädd – det är lättläst och förvånande modernt.

Så, mina framtida skrivningar i denna blogg är i högsta grad försök och test av tankar som är mina och ingen annans. Det hela skall följa mina två deviser som jag haft i många år: hic et nunc ("här och nu") samt ipse cogita ("tänk själv!").

Det kommer att bli en salig blandning av stort som smått, klokhet och dårskap, förnuft och tanke, klimat och vardagsreflektioner, vetenskap och så kallad cocktailkunskap (fullständigt onödig kunskap men bra att ha på ett trögt party) and all that jazz...

Nu skall jag ägna lite mer tid åt att fatta hur det här bloggandet skall gå till rent praktiskt. Det verkar inte helt komplicerat så här inledningsvis men det uttalandet lär jag väl få äta upp framöver.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0