Timbuktu bestulen och vi lär oss svensk lag!

Aftonbladet kan vi läsa att Timbuktu varit hygglig och lånat ut sin telefon till en människa i "nöd". Men otack är världens lön. När han efter en stund bad om att få tillbaka sin telefon så tyckte mannen inte lika, han behöll telefonen och stack – allt efter att ha begärt 500:- av artisten för att lämna över nallen, och slängt in lite hot.

Där kunde allt vara slut och ytterligare en tragisk händelse läggas på hyllan. Men sen kommer det:

"Händelsen är nu rubricerad som egenmäktigt förfarande och olaga hot. Enligt den polis Nöjesbladet pratat med handlar det inte om stöld eftersom Timbuktu självmant överlämnat telefonen." Men så var det väl inte? Han var hygglig, lånade busen telefonen och sen snodde f..nskapet telefonen. En spade är en spade!

Om min granne lånar min gräsklippare och sen inte lämnar tillbaka den utan påstår att det är hans så är det inte stöld? Om min gode vän Bengtsson lånar min bil och drar iväg till Spanien, för gott, så är det inte stöld? Det må vara juridiska spetsfundigheter, men nog tror jag att jag skulle tycka att Bengtsson snott min bil.

Om polisens uttalande är sant så är det sjukt och bygger upp konstiga attityder oss människor emellan. Men det är klart, här måste man kunna hävda nödvärnsrätten och ta i "som nöden kräver" men då blir det väl till slut det stackars offret som lär åka dit.

SUCK!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0