Tack för allt, Guillou!

Jag är i den åldern att jag kunnat följa Jan Guillou och hans karriär från ax till limpa. Nåja, den är väl inte slut än för honom, men för mig får det bli en paus. Det smärtar mig att denne rebell tycks ha tappat stinget. I Aftonbladet kan vi läsa hans äsikter om Piratpartiet och här har vi en man som – för ovanlighetens skull – missat hela grundfrågan och mal på om fildelning.

Men det är klart, använder man inte dator över huvud taget så blir det nog lätt lite skevt. Och han är inte snäll mot Lars Gustafsson heller: "...alla känner till hans bitterhet över att inte längre ha några läsare..." Det må var helt sant men stilen Guillou!

Sen går G. vidare i texten och hoppar på mig bland andra: "...ingen vågar stöta sig med den ytterst aggressiva nätmobb som omger Piratpartiet." (hur han nu vet det, datorskygg som han är). Aggressiv är jag inte och jag tycker inte att debatten på nätet är det heller. Men Jan G. är ju insnöad på fildelning och där kan skönjas hårda tag och högt tonläge.

Men kära Jan Guillou det handlar inte om fildelning, det handlar om övervakningssamhället, censur och politiker och myndigheters stora vilja och ambition att ha koll på oss från vaggan till graven och till i stort sett vilken kostnad som helst, både rent pengamässigt som integritetsmässigt. Och i bakvattnet följer gammelmedierna där de flesta tycks tycka att det är ganska okey. Slår på stora trumman och varnar gör de i alla fall inte.

Jan, du stod upp för människorna en gång, en hjälte var du i min värld, men nu slirar du allt.

Och som en parantes kan jag lägga till: boken är inte hotad. Skivor och filmer ligger pyrt till av det enkla skälet att formatet som finns idag, "skivor", är gammalt och opraktiskt att hantera. Här finns bättre alternativ. Men detta gäller inte boken. Den är oslagbar; kräver ingen ström, ingen maskin, är snabb-bläddbar och till det skall läggas att den är go att hålla i!

Och Jan, var inte tillägget på din krönika att ta i: "Mona Sahlins lösögonfransar, teatersminkning och retuschering i gårdagens valannons var en förolämpning mot vår demokrati."

Tack för allt gamle kämpe!

Kommentarer
Postat av: Maria

Bra inlägg. Helt klart är att Guillou missat hela poängen med debatten. Jag misstänker - faktiskt - att det har lite att göra med hans sviktande försäljningssiffror.

För det är precis som du skriver: skivor ligger pyrt till idag. Kanske mest beroende på kvalitén på det som ges ut idag. Människor vill inte betala för ett helt album när det bara är en låt de vill komma åt. Fullt förståligt.

Det Guillou har missat helt är att BOKförsäljningen - trots möjligheten att ladda ner även böcker och den stundande lågkonjunkturen - slår alla rekord. Det säljs mer böcker nu än någonsin. Vilket är någonting fantastiskt positivt!

Jag tror också att boken är ohotad. Snarare verkar den ha starkare ställning än någonsin tidigare.

2009-06-07 @ 09:48:06
URL: http://princessjinx.blogg.se/
Postat av: Ipse Cogita!

Tack för att du tog dig tid.

Sen vill inte ens jag, och jag är ingen helt ung man, ha en massa taskiga CD:s som repar sig och har taskiga fodral och klumpiga avläsare, nej jag vill ha digital leverans.

2009-06-07 @ 10:08:01
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0