Pirat i parlamentet!

Där satt den!

"Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket"  (eller korrekt: Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few) yttrade Churchill en gång i ett mycket allvarligare läge, i en mer angelägen fråga. Det handlade om RAF (Royal Air Force) vars piloter utförde heroiska handlingar under slaget om Storbritannien.

Men jag vill ändå travestera uttrycket och passa på och tacka de som främst upplyst mig de senaste månaderna i frågan om vad jag – en soffliggare – skulle rösta på (Piratpartiet). Det är många i bloggosfären men följande skall nämnas: HAX, Falkvinge, opassande, copyriot, anais, fridholm, josh, marcin, isobel och de är, som sagt, många fler.

Ett extra stort tack skall riktas till alla politiker i de gamla partierna (har de fattat nu då?) och ett alldeles speciellt tack skickar jag till "gammalmedierna" som alla genom sitt – i grunden – gammalaktiga beteende, ständiga von oben-attityd drivit mig in i den digitala världen och där, där saknas det min själ inte synpunkter i osorterad och ocensurerad form. Tack vare dessa politikers och mediers handlande, så har jag fått bekräftat – via bloggosfären, att de inte skött sitt jobb genom åren, de har mörkat för mycket, de har glidit i frågor, de har svikit mig, de har fört mig bakom ljuset och nu är det slut med det.

Tacka f...n för att de vill ha kontroll över nätet, kosta vad det kosta vill. Men jag säger er alla: det kommer ni inte att klara av. "Man kan lura alla människor en del av tiden, man kan lura en del människor hela tiden, men man kan inte lura alla alltid" sa en amerikansk president en gång och visst hade han rätt.

Det speciellt glädjande med det som hänt är: löst hopfogade kontakter på nätet, ingen normal hierarki, högt till tak, egentligen ingen ordning alls(!), inga pengar, inga valstugor, ingen hjälp av etablissemanget (inte ens med valsedlarna, vilket är skandal) och ändå denna framgång! Imponerande och jag är glad jag var med. Det kan bli ett paradigmskifte. Men se nu upp, nu måste spelet spelas inom andra ramar och det utan att målet faller ur sikte! Jag har fullt förtroende för Piratpartisterna även i denna fråga.

Och det har redan gett eko ute i Europa: fadern ringde från Irland och meddelade att medierna där uppmärksammat det hela , en tysk vän ringde glad i hågen och sa: "nu får vi pirater i parlamentet" m.fl. Låt oss hoppas det smittar.

Slutligen:
"Det här är inte slutet, det är inte ens början på slutet, men det är troligen slutet på början." ("Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning), Winston Churchill – en politiker av rang – än en gång.

Om PP nu håller i ända in i kaklet så tar vi dem 2010 också! Skål, ta mig fan!

Kommentarer
Postat av: Instruktören

Instruktören delar inte din syn på Piratpartiet i de senaste instruktionerna Instruktören har publicerat.

2009-06-08 @ 17:19:17
URL: http://ballisamtiden.blogspot.com
Postat av: Ipse Cogita!

Instruktören:



Tack och helt okey!

2009-06-08 @ 17:36:42
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0