Vikten av statistik

Läser i Sydsvenskans pappersdel (och HD på nätet) att SCB kommit med en statistik över hur många öar de finns i Sverige. Det blir en del, närmare bestämt 221.831. På något sätt verkar det rimligt och inte mycket att orda om. Men om man gör som reportern Ulf Törnberg (SDS) och dyker ner i statistikens något grumliga vatten då händer det grejer.

I Malmö där jag rumlar runt till vardags finns det 34 öar! Det tycker jag är trevligt. Jag gillar öar. Ett strandhugg på en ö med en picknick-korg i vänsternäven och dragandes hustrun med den högra är inte fel. Så idag skall jag ut och leta efter dessa romantiska landmassor – och sen blir det sexuellt halvladdade turer med livskamraten.

Vid fortsatt läsning av artikeln så inser jag dock att här kan bli problem. Öräkningen är gjord av ett datasystem. Detta system har: "räknat med allt som omsluts av vatten och är minst tjugofem kvadratmeter." Det är en så kallad "grov skattning."

Jag får nog nöja mig med att tro på det jag ser, och inse att Malmö har exakt precis noll antal öar. Man får inte vara glad länge.

Försiktighet med siffervärlden är alltid en sund princip. Man kan "bevisa" vad tusan som helst. Lögn, förbannad lögn och statistik heter det väl.

Jag är dock besviken på att SCB, för ett ögonblick, fick skärgårdsdelen av mig att kvickna till och mana fram ljuva tider i sommarMalmö.

Suck.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0