Medier eller journalistik?

HAX har en tänkvärd blänkare idag: "Hej då tidningar! Hej journalistik!". Jag tror att resonemanget han för (och de han länkar till) är ytterst tänkvärt. Det är inte så att vi inte behöver bra journalister, tvärtom de gör en bra insats och tillika en viktig sådan (även om avarter finns).

Om man kan komma överens om att journalistik är viktigt så har man kommit långt. Det som då kommer i fokus blir frågeställningar som hur journalisternas arbete skall presenteras och hur man skall få pröjs för det.

Om detta vet vi ingenting idag mer än att nuvarande tidningar i pappersformat, på många håll uppenbarligen har problem. Dessa problem lär inte bli mindre framöver – snarare tvärtom.

Debattens fokus måste således justeras en del. I stället för att hålla på och tjafsa om gammelmedier å ena sidan och bloggsfären å den andra och i samband med den debatten all skit som kastas på varandra, så borde man kanske gemensamt komma fram till nya friska idéer.

Journalistik ja, men hur fasiken skall den nå oss läsare på ett sätt som vi vill ha det. Själv har jag inget behov av en papperstidning (men jag har en ändå på morgonkulan!); samtidigt läser jag dagligen ytterligare omkring åtta svenska och cirka sex utländska. Att jag skulle betala för alla dessa faller på sin egen orimlighet. Jag talar här om dagstidningar.

Till detta skall läggas tre specialtidningar som jag med glädje läser för fördjupning och dessa är det i mitt fall inget problem att betala för. Men även här snurrar jag runt på nätet och läser fler specialtidningar och dessa vill jag inte heller betala för. 

För en tidningsälskare som jag är det viktigt att få tillgång till god journalistik och gärna i stor mängd; men att betala för all den information och kunskap jag, så brett, kan få idag faller på kostnaden. Till det skall läggas pappersmängden som av många olika skäl är olämplig.

Att hitta system som gör att framtidens journalistik får än större tyngd och större spridning måste därför vara en fråga att lösa för alla som är intresserade av en framtid inom det skrivna ordet. Att sätta sig i en källare och låtsas som om all framtid är bara pappersprodukter verkar inte speciellt smart.

I värsta fall är det journalistikens grav och det vill åtminstone inte jag uppleva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0