Vargen skall väck!

Nu smäller det snart i skogarna, för nu skall vargen jagas. Och det startar på nyårsdagen! Det kommer att innebära att 12.000(!) jägare, troligen djupt bakis efter nyår, skall ut och panga hej vilt i skog och mark. Det kommer att gå åt helvete. Och vad är det som gör att det är så kul med att, nu när vi äntligen fått varg i landet, jaga livet av dem?

Sen får dessa jägare använda motorfordon också och det är ju direkt osportsligt. Jag hoppas polisen har många nykterhetskontroller så någon åker på en blåsning.

Att ett land som Sverige inte skulle kunna ha en stam på 200 vargar (som vi har nu) är ju trams. Troligen skulle den utan vidare kunna dubblas. Och det är ju typiskt, att jägarna som sägs värna naturen och djuren, anmäler sig till vargjakten i ett antal av 12.000!

Jag tycker allvarligt talat att det är ett djävla sätt!

PS Kom nu inte dragande med hur farliga de dreglande vargarna är för hundar, spädbarn och fan och hans mormor(!) eller hur hemsk inaveln är; jag kan det där och det är nys. Jägarna gillar att panga vargar — that’s it!

(AB)

Kommentarer
Postat av: daniel

Kolla upp fakta innan du skriver nåt om motorfordon.Konstigt att man ska få ha såna fördomar om jägare men skulle nån skriva nåt liknande om tex invandringen tar det hus i helvetet.

2009-12-30 @ 21:32:31
Postat av: Perran

Hur menar du att jägarna får använda motorfordon?

2009-12-30 @ 21:33:12
Postat av: milla

Jag blir så jävla lessen!!! Hur i helvete tänker dom?? Vi har äntligen fått en vargstam som inte innebär innavel och sjukdomar, så nu ska vi skjuta dom..... Mina tårar bränner bakom ögonlocken och jag känner mig så jävla maktlös, men vad göra?? Hoppas dom springer fort!!!!

2009-12-30 @ 21:46:19
Postat av: Ipse Cogita!

Daniel och Perran:

Citat från artikeln i AB:



"Motorfordon får användas och det är mycket tätt i skogsbilsvägnätet. Jakten kan bli vansinnigt effektiv, säger Krister Persson."



Men vad vet jag?!

2009-12-30 @ 22:08:11
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Henke

Oh ja!



NU ska det smällas i skogarna, det räcker inte med dessa förbaskade rakter på nyår nu ska man behöva höra när idioter till jägare kutar runt med sina kukförlängare i skogarna och ska smälla loss!



Hoppas det e många som vill bevara de få vargar vi har som kommer ge sig ut i skogarna med massiva tutor och ställa till det för dom!



Jag är en av dem iaf! Utnyttja allemansrätten stör jägarna redan den 1a januari.

2009-12-30 @ 22:15:30
URL: http://www.greenworldmovement.tk
Postat av: Anders

Ja, jägarna älskar att döda och det är vidrigt!

2009-12-30 @ 22:24:13
Postat av: HDR-fotografen

Har inte läst artikeln och vet inte vad aftonbladet syftar på, men det är ett jaktbrott att använda ett motorfordon att skjuta ifrån i vanliga fall. Räcker med att man tar stöd på biltaket så är man körd.

2009-12-30 @ 22:29:23
URL: http://stilbild.nu/fotograf
Postat av: Christian

Helt sjukt det här med vargjakten. Finns ingen bra motivering till att minska antalet vargar. Ja det är säkert någon jakthund som strukit med när vargen försvarat sig men enligt statistik, så är det vanligare att jakthunden råkat träffas och dödas av sin egen ägares ammunition. Om djur ska dödas efter hur "farliga" dom är så måste väl björnen gå före då? Eller älgen, hur många dör inte varje år efter kollision mellan fordon och älg? Tänk vad många djur som ställer till skada som måste utrotas. Kan tillägga att nästan alla i min vänskapskrets är jägare och man förundras ofta över tankegångarna många av dom har. Hoppas verkligen att karma existerar!

2009-12-30 @ 23:03:13
Postat av: Henke

Jag e rätt trött på att alla som gillar Vargen som det rovdjur den är och en del av våra skogar anses av alla dessa varghatare vara storstadsbor, vad e det för falskt påhopp? Jag själv lever långt ifrån ngn storstad utan lever hellre där jag kan störva runt i skog o mark o njuta av lugnet, men nu så är det juh slut med detta för går man ut efter nyår får man väll mössa avskuten av ngn överkåt halvenazi med bössa i hand som skjuter på allt som rör sig.



Men jag kan ärligt säga jag tänker bege mig ut i mina trakter, jag har lite koll på vart man kanske skulle kunna stöta på några jägare och jag tänker inte flytta mig ur vägen, då får de skjuta mig också.



2009-12-30 @ 23:11:12
URL: http://www.greenworldmovement.tk
Postat av: Perran

Så vitt jag vet får motorfordon endast användas för utplacering av passkyttar och åtel. Man får också använda motorfordon vid eftersök av skadeskjutna djur. Detta för att så snabbt som möjligt finna djuret. AB skrev i sin artikel:

"Motorfordon får användas och det är mycket tätt i skogsbilsvägnätet. Jakten kan bli vansinnigt effektiv, säger Krister Persson."

tror jag kan missförstås av många. Jag tror att majoriteten av Sveriges jägare följer dessa regler.

2010-01-03 @ 22:55:42
Postat av: Ipse Cogita!

Perran:

Så här står det i Naturvådverkets svar:

Är det tillåtet att använda motorfordon?

Eftersom vargrevir ofta är mycket stora är det tillåtet att använda motordrivet fordon på vissa vägar för att ringa djur och fastställa var de ungefär befinner sig. Det finns ingen rätt att från motorfordon skjuta, spåra, förfölja eller genskjuta vargen.



Och om åtel:

Vilka jaktvapen och jaktmedel tillåts?

Framgår av Naturvårdsverkets föreskrifter 2002:18. Kulvapen, ammunition klass 1. Ingen jakt med hjälp av åtel och inga fällor.



2010-01-03 @ 23:10:05
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0