Mer än lovligt dumt!

I Fokus, en tidning jag har fått i brevlådan ett tag, skriver Jenny Andersson, docent i ekonomisk historia och vänsterdebattör, lite om klimatet och hon blandar in såväl gudar som universum.



Om det kan sägas att jag hittintills inte sett någon som blandat in gudar i resonemanget, åtminstone inte i den seriösa debatten. Sen vet jag inte riktigt hur hon tänker, docenten, när hon säger att vi försöker lägga ansvaret på himlakropparna. Jag känner ingen som skulle lägga ett ansvar på planeter och stjärnor och annat som snurrar runt, i all evighet, därute.

Men att inte ens vilja förstå att vi ingår i ett gigantiskt system som definitivt påverkar oss, dagligen, verkar väl mer än korkat.

Och hon tar ut svängarna rejält, damen:

"Man stjäl e-post och forskningsresultat, och kallar forskare för ohederliga." Stulet eller ej, ohederliga var de! Undrar om hon varit lika upprörd om det framkommit att forskare, via "stulen" information, hade fifflat med forskningsresultat om barncancer?

"Man skyller på solen, liksom antikens människor gav himlakropparna makten över framtiden, läste tecken i skyn och bävade för katastrofen.". Mig veterligen har ingen "skyllt" på solen, bara påpekat det enkla faktum att denna vår livgivare har stor betydelse för jorden och dess hälsa.

Men sen blir hon lite klok. Global ekonomi står nu på tur, och hon gillar det, jag är livrädd för det:

"...brittiske klimatministern Ed Miliband som frenetiskt arbetar för att göra klimatet till grund för en ny, global ekonomisk politik."

Då anar jag ett globalt styre, tvärtemot vad alla sagt om vikten av beslut nära människorna, hon ser framför sig en centralmakt av hittills oanade dimensioner som kan styra och ställa för vårt "eget bästa" (vi är idioter med andra ord) och verkar tilltalad av den idéen.

Det är inte jag.

Detta en en dum kvinna med maktambitioner!

Jag har sagt upp prenumerationen.

(Fokus)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0