Kidsen skall ni ge fan i!

Så var det då dags igen i skolans underbara underliga värld.



Flickebarnet kom till skolan i årskurs fem och kränkningarna fortsatte i både femman och sexan. En liten djävulunge var pådrivande och det fick hon fortsätta med utan ingripande från skolans vuxna — som visste. I årskurs sju började det tydligen hända saker. Så klart enligt formeln: för lite, för sent.

Hur är det möjligt? Men det beror väl på att dessa vuxna lever i en bubbla av något slag. De ser inte mobbning, de ser inte vilket väder det är, de vet inte vad de äter, de vet troligen inte att de lever bland andra människor.

Nu åkte kommunen på 90.000:- i skadestånd vilket de snällt skall betala ("Det är ett misslyckande och vi kommer att betala skadeståndet," säger Ragnar Åsbrink, tro fan det säger jag) och de säger också:

"Vi satte in insatserna för sent, och nu kan vi bara dra lärdom för att bli bättre och snabbare. Framför allt ska skolan gå igenom och diskutera det som hänt."

Det där är väl tjusigt men jag tror dem inte. Men det blir säkert någon kurs i värdegrund.

Och de vuxna, de där i bubblan, vad får de? Löneavdrag? Piskrapp? Tjära och fjädrar? Något annat välförtjänt? Skulle inte tro det. De ramlar säkert hem till familjen i jul och kramar sina kids och jag hoppas de mår skit när de gör det, för de har svikit!

Hade det hänt något av mina barnbarn så kan jag lova att hela skolan hade stängts i samma ögonblick jag fått vetskap. Men det hade jag inte haft något för, eftersom mina söner troligen redan stängt den!

I sådana här fall råder total nolltolerans och det är lättare än ni tror att se till att ordningen återställs.

Man måste stå på sig — annars gör någon annan det!

(Svd)


Kommentarer
Postat av: Jojjo

SKulle vilja påpeka att mobbing är en naturlig egenskap bland oss människor. Bland barn, som inte hunnit bli påverkade av det sociala trycket, är mobbing naturligt. Eftersom deras gener säger så. Barn är otroligt duktiga på att dölja det också inför de vuxna.



Så egentligen skulle skadeståndskravet gå till den som designade våra gener...



Nej, de vuxna måste vara mer medvetna om att mobbing är naturligt och inse och försöka förhindra istället för passivt titta på.



Inse och förstå, sen kan vi lösa mobbing, eller förhindra. För när man vet varför så blir det så lätt att förhindra mobbing.



Det jag inte förstår är varför det inte är en kurs i lärarutbildningen...

2009-12-21 @ 23:58:02
Postat av: Santro

I skolans värld likställs psykiskt och fysiskt lidande. Båda får liknande påföljd. Den mobbande/fysiskt våldsamma bestraffas. När skall samhället i övrigt (och inom familjens svårinblickade värld)få ett lika modernt och lite mera komplext synsätt - att fysiskt och psykiskt våld kan göra lika stor skada för en människa?

2009-12-22 @ 06:13:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0