Etik och moral och sånt skit!

Det finns en läpparnas bekännelse inom sjukvården och den lyder: det är patientens kropp varför vi i alla lägen skall lyssna på vad patienten vill och det skall ske med respekt och utan medvetna kränkningar. Det var läpparna det, men verkligheten ser ofta annorlunda ut.



Ibland funderar jag på i vilken värld vissa lever i. Regelsystemet är klart, vanligt sans och vett borde också finnas men uppenbarligen brister det på många håll.

Att låta studenter pilla på kvinnans mest intima delar utan att fråga först, måste betraktas som ett övergrepp och skall väl då också bedömas som ett sådant eller...? Och hur var det nu igen? Värnlös kvinna utsatt för kränkande behandling, var inte det straffbart? Jo, jag vet att det är strikt kliniskt och inte sexuellt (väl?) men lik förbannat!

Själv skulle jag vidtaga extrema åtgärder om det kom till min kännedom att min älskade hustru utsatts för en liknande behandling. Det hade fått bli något i linje med: leta upp ansvarig läkare; ett kort samtal; lås dörren; handbojor på; avklädning; tagning av könsbilder i tre olika vinklar; publicering på nätet med namn, hemadress och tjänstegrad!

De skall hållas kort, de där oetiska typerna!

(AB, SvD)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0