Israel lyder inga lagar

Israel är som stat en mycket underlig sådan. Nu har man slängt ut folk från östra Jerusalem (AB, Svd, DN) eftersom man inte vill ha en massa "löst" folk där, enbart judar duger. För en gångs skull verkade världen enig – inklusive USA – om att detta är förbrytarfasoner.

Men vad bryr sig Israel om det, inte smack. Man gör precis som man vill och man gör det för att ingen kommer att ingripa och få ett stopp på direkta olagligheter. Folkrätt och all annan rätt aktuell i sammanhanget (inklusive FN) ger man högaktligen fan i. Det är inget land att lita på om man vill ha fred på jorden.

Nu var det ett antal svenska mänskliga sköldar som åkte med i vräkningen. Och Sverige är ordförandeland i EU, reaktion borde komma, men det är det väl ingen som tror på.

Och som lök på laxen så förbereder Israel attacker via nätet (Svd) och nu skall man ge sig på Irans kärnanläggningar. Är inte det olagligt? Till och med värre än fildelning. De kallar sig hemliga cyberbrigader och de skulle i princip kunna ställa till med vilket djävulskap som helst med kärnkraftsverken. Det ser jag inte fram emot precis.

Går inte? Jodå, USA har redan gjort något liknande: "CIA bröt sig vid ett tillfälle in i en container och bytte ut hårddiskar på ett datorsystem som så småningom användes för att styra ett pipelinesystem i Sovjetunionen. Resultatet av sabotaget blev att raffinaderiet brann ner."

Så ni som tror att världens demokratier är goda och ädla får nog både läsa på och tänka om. Det finns elakingar både här och där i vår skröpliga värld.

Men att Israel alltid skall få göra som de vill utan någon som helst sanktion tycker jag är utomordentligt stötande.

Kommentarer
Postat av: Thomas

Visst är det oerhört stötande med ett land som har suveränitet? Oj vad hemskt. Jag ser inte dig skriva något om att Iran torterar folk för att få dem att erkänna. Så hur är det egentligen? Tycker bara inte om Israel för att det är Israel? Kanske bara inte tycker om judar i allmänhet?

2009-08-02 @ 19:10:41
Postat av: Sven

Instämmer i allt!

2009-08-02 @ 19:16:53
Postat av: Matte

Israel har rätt att försvara sig och det har man gjort sen landet bildades pga av att ens "grannar" konstant attackerar landet. Irans president har gång på gång i sina tal sagt att vill se Israel och judarnas undergång. Det finns ingen anledning att Israel ska sitta och vänta på att det smäller.



Det finns inget land i världen man ställer så höga krav på som Israel. Men palestinerna och arabländerna får kriga och terrorisera och i varje tal och stadga uppmana till Israels undergång, men världen säger inget, man skickar mer bistånd så terroristerna kan köpa mer vapen.

2009-08-02 @ 19:32:03
Postat av: Karl-Otto

Så länge som araberna håller en israelisk soldat fången lär ingen förbättring vara att vänta. F ö har ju judar bott i området de senaste 2000 åren. Läs Bibeln !

2009-08-02 @ 20:09:03
Postat av: Ipse Cogita!i

Thomas:

Nu är du igång igen ser jag. Jag har inte skrivit om Iran, jag skrev om Israel.

Jag skrev också "Israel som stat..." redan i första meningen.

Och det där med judar är ett gammalt knep som borde vara lite ute att använda.

2009-08-02 @ 20:33:51
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Staffan V

Konflikten med palestinierna är för viktig för den israeliska inrikespolitiken för att någon israelisk politiker skulle våga avsluta den.

2009-08-02 @ 20:41:14
URL: http://blogg.interface1.net
Postat av: Ipse Cogita!i

Matte:

"Men palestinerna och arabländerna får kriga och terrorisera och i varje tal och stadga uppmana till Israels undergång, men världen säger inget, man skickar mer bistånd så terroristerna kan köpa mer vapen."

Hallå, Irak, Afghanistan, Libyen m.fl.har vi väl både sagt saker till OCH bombat sönder och samman OCH och det är min point med mina skriverier: det har INTE FUNGERAT och kommer inte att funka.



Sen var det väl så 1948 att det skulle bildas två stater: Israel och Palestina. Man glömde uppenbarligen ett av länderna.

2009-08-02 @ 20:42:08
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Ipse Cogita!i

Staffan V:

Tack och jag tror du har rätt!

2009-08-02 @ 20:48:46
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Olle

Ja visst är det märkligt att just Israel struntar i "lagar" som inte har stiftats av det egna landet, medan grannländer som det juderensade Jordanien eller diktaturen Syrien utan att blinka följer dem och respekterar mänskliga rättigheter till fullo.



För övrigt kan man undra vad det är för likheter mellan Libyen och Israel.

2009-08-02 @ 21:00:29
Postat av: Olle

Staffan V: "Konflikten med palestinierna är för viktig för den israeliska inrikespolitiken för att någon israelisk politiker skulle våga avsluta den."



Den teorin får svårt att förklara varför det i Israel finns två sidor som pendlar i regeringsmakten, där den ena sidan är för eftergifter och den andra emot.



Israel har integrerat de judiska invandrare som tvingades fly pogromerna i hela arabvärlden inklusive det judeutrensade jordanien. Samtidigt har de araber som lämnade israel med ockuperade områden under i huvudsak frivilliga omständigheter tvingats leva i särskilda läger utan att få medborgarskap trots att de har bott där i generationer.



Ja, man kan undra vilka det är som har inrikespolitiska skäl att motverka konflikten med israel.

2009-08-02 @ 21:10:35
Postat av: Krille

Människor har blundat för övergrepp tidigare i historien, till och med försvarat dem, precis som nu.

Det är helt OK att jämföra Israel och Iran som många gör här - båda är skurkstater som styrs av vidriga regimer. (Fast i Iran är är de flesta motståndare till regimen)



2009-08-02 @ 21:18:41
Postat av: Mattias

På sätt och vis kan man förstå Israel. Så länge man har med Hamas och Hizbollah folk (läs Palestinier) så har man rätt mycket att frukta. Att dessutom vänstern i Europa gullar med dessa vidriga organisationer gör ju inte saken bättre.

2009-08-02 @ 21:23:48
Postat av: hirkek

åk till saudiarabien och kämpa för människors rätt att fritt få orera om sina sexuella eskapader ! där blir man stenad för slikt.

2009-08-02 @ 21:47:28
Postat av: eva

Ännu mer intressant är det hur alla dessa HÖGER människor sätter mänskliga rättigheter och internationell lag under paus när det gäller ISRAEL. Fram kommer det som alltid finns i höger människors närhet - hatet. Mot de Andra, de svaga, mot allas rätt och liv osv.

Ut går man och ropar blod genom att stödja Israel i vått och torrt. Mot araber. Med bibeln i handen kommer de...

...som så många gånger förr.



Men Israel är och kommer alltid vara ett KOLONIALISTISKT RASISTISKT LAND och det kan inte små MUF:ar ändra på. Och som sådant kommer det att falla; internt och externt.



Skottlossningen igår är ett exempel.

Den vidriga värkningen en annan.

Ska bli intressant att se hur HÖGERNS BRUNA MÄN mobiliserar sin retorik när den Israeliska banalitet når fler och fler.

2009-08-02 @ 22:41:31
URL: http://svenskisraelinfo.wordpress.com/
Postat av: OLLES ANTAGONIST

Väpnat motstånd mot ockupanter är LAGLIGT enligt Internationell lag. Palestinierna gör det ALLA - MOTSTÅND! Israel är en RASISTISK STAT med expansiva planer och grundad på lögner av den "vite" mannen.



Att OLLE & co inte bara stödjer ISRAELS politik utan även agiterar för den är signifikant för HÖGER män som är ISLAMOFOBER och hatiska. Några i dessa garde får även BETALT av ISRAEL för att sprida sitt hat på allt och alla som HAR EN ANNAN ÅSIKT än att det är rätt av ISRAEL att döda, mörda, etnisk diskriminera och rensa landet (sök på HASBARA!).



Olle, vad är det för "judeprogromer" du snackar om? Och vad säger du om alla de tusen judar som FORTFARANDE lever kvar i arabländer? Tex de i Iran som vägrar att flytta till det (o)heliga landet?

Suck, så djävla höger vriden du är.

Fakta och önsketänkande flyter lixom ihop...

Det är vad hat gör med kalla vita män som du!



Karl-Otto, och vad tror du om alla de tusentals PALESTINSKA fångarna som sitter utan rättegång i israeliska fängelser? Kan de påverka? Har de rättigheter? Är deras liv värt någonting? Vi vet ju redan hur många fler liv amerikanska och israeliska liv är värda men man kan ju inte låta bli att undra - vad händer om Israel följer INTERNATIONELL LAG? Och släpper de människor/fångar de OLAGLIGT håller fängslade och utsätter för tortyr?



Och vem bryr sig om judar har bott i området i 2000 år. När palestinerna har bott där lika länge och dessutom äger mark och vatten!!! Läser du bibeln varje dag och följer den eller är det bara när den vite mannens (läs kultur) "sköld" emot det mörka ska försvaras som den boken dyker upp?!?



Otycklighet, hat, rasism och vit makt är det gemensamma för ISRAELS VÄNNER och FÖRSVARARE! Skam borde vara ett av dessa.



Postat av: Peter Pan

hirkek!



Varför åka till Saudiarabien när man kan åka till världens tunnaste "demokratin" Israel och kämpa för homosexuellas rättigheter? Eller varför inte allas israeliska medborgares rättigheter? Eller för den delen, palestiniernas rättigheter till sina hus, sitt land, sitt vatten, till sin egen stat, kultur och framtid?



Det finns många orättvisor att kämpa emot!

Och sällan har så många så ofta utspelat sig i Israel och på de ockuperade områderna! Men så gär det med en västerländsk kolonialistisk ideologi som sionism och västvärldens överseende med mänskliga rättigheter.



Åk du Hirkek till Saudi.

Som islamofob får du nog att stå i att rikta ljuset ifrån Israels APARTHEID och ETNISKA RENSNING. Sionismen ruttnar innefrån dag för dag.

Och en dag, kommer personer som du att stå för dina stöd av 60-års av förtryck, kolonialism och etnisk rensning!!!



Vi andra kämpar för MÄNNISKORS RÄTT i ISRAHELL!

Och på andra ställen i världen.



2009-08-02 @ 23:09:42
URL: http://antiisgood.wordpress.com/
Postat av: Martin

Verkar som att Eva, Olles antagonist och Peter Pan alla är samma person, av stilen på inläggen att döma, men men..



"Väpnat motstånd mot ockupanter är LAGLIGT enligt Internationell lag. Palestinierna gör det ALLA - MOTSTÅND!"



Så när en palestinier går in på en israelisk nattklubb och spränger ihjäl 19 glada dansande ungdomar så tror du att det är förenligt med internationell rätt?



Peter Pan

"Varför åka till Saudiarabien när man kan åka till världens tunnaste "demokratin" Israel och kämpa för homosexuellas rättigheter?"



För att Israel till största delen är ett liberalt land med rätt för homosexuella att både gifta sig och adoptera barn och med en av de största gay pride-paraderna i världen, medan man i Saudi piskar och avrättar homosexuella?

2009-08-03 @ 00:51:30
Postat av: buttan

Israel has outstayed its welcome.

2009-08-03 @ 05:19:48
Postat av: Olle

OLLES ANTAGONIST: Vad känslosam man kan bli. Jag förstår att det krävs stora kunskapsluckor för att ta ställning för de våldsamma förespråkarna av religiös diktatur och etnisk rensning. Därför gör jag dig en tjänst och bifogar en länk till de ovan nämnda pogromerna i arabvärlden.

exodusfromArablands" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/JewishexodusfromArablands



"800,000 to 1,000,000 Jews were either forced out or fled their homes in Arab countries from 1948 until the early 1970s; 260,000 reached Israel in 1948-1951, 600,000 by 1972.



The Jews of Egypt and Libya were expelled while those of Iraq, Yemen, Syria, Lebanon and North Africa left as a result of a coordinated effort among Arab governments to create physical and political insecurity. Most were forced to abandon their property. By 2002 these Jews and their descendants constituted about 40% of Israel's population."



För övrigt är antisionism = rasism. Att vara emot judars rätt till en egen stat är inte bättre än att vara emot arabers eller afrikaners rätt till egna stater.

2009-08-03 @ 06:57:52
Postat av: Ipse Cogita!i

Martin:

Tack för ditt påpekande om "samma person". Det är det och det är jag som inte varit uppmärksam. Sorry!



Och för säkerhets skull: jag har aldrig skrivit, kommer aldrig att skriva, att andra länders omänskliga regimer är okey. Tvärtom, det finns mycket att kritisera i många länder, speciellt i de där religionen har ett stort inflytande.

2009-08-03 @ 09:10:41
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Mr Galahad

Det specifika området i mellanöstern har historiskt sett tillhört en smältdegel av folkslag och trosuppfattningar. Att påstå att landet tillhör judarna pga bibeln är inte bara infantilt eftersom vi VET att bibeln på intet sätt är historiskt korrekt utan skapat av en kejsare för att unifiera ett rike.

Rent historiskt så har landet varit under muslimsk/muhamedansk kontroll längre än judisk eller kristen de senaste 2000-åren. Så utifrån det så skulle i så fall landet tillfalla dem och inte judarna.



Men detta är egentligen oviktigt ur en rent folkrättslig synvinkel.

1967 - Ockuperar Israel Västbanken, Gazaremsan, Sinaihalvön, Golanhöjderna och östra Jerusalem. Om detta tvistar bara de mest extrema porisraelerna som gärna hävdar att det inte fanns någon stat att ockupera men dessa har då inte förstått vad ockupation är. Dvs med väpnat våld ta fysisk kontroll och politisk makt över landmassor och folk som ej tillhör landet ifrån början.



Denna illegala ockupation pågår ännu idag men ingen Israeliska regeringsman eller militär har någonsin (hittills) anklagads för krigsbrott.

Flera av de militära ledarna för de krig som Israel fört sitter idag på höga politiska poster vilket inte direkt underlättar fredsprocessen.



Eftersom de ockuperar landet så finns det ett antal saker de måste beakta utifrån folkrätten. Något som man ifrån Israel sida konsekvent struntat i trots att man ratificerat Genevekonventionerna 1 och 2.



Det kan inte undgås att uppfatta Israel och en stor del (majoritet med tanke på valet) av befolkningen som fundamentalistiska sionister som uppenbarligen anser att de har rätt och alla andra har fel.



Ta en tankepaus och fundera kring om inte det finns någon annan gruppering som haft ungefär samma funderingar historiskt sett? Låt oss säga omkring 1937-1945..



Visst känns det tryckt att veta att dessa religiösa fundamentalister fått atombomben och de flesta andra mest avancerade vapensystem som välden känner till av USA.. 800 miljarder dollar/år ges i bistånd till Israel och samma summa används för vapeninköp av USA varje år.

Visste ni förresten att det enligt USA konvention är förbjudet att exportera vapen till krigförande länder....



@Matte: Visst har man rätt att försvara sig mot angrepp men det har även Palestinierna och Iranierna med.

Det var Israeliska attacker in i Gaza i oktober som folierade den förra vapenvilan, lagom till valet för övrigt. Notera order FÖRSVARA sig, enligt genevekonventionen 2 så kan förlängd ockupation aldrig vara ett försvar.



@Karl-Otto: Vet du hur många Palestinier som sitter fängslade utan vare sig rättegång eller rätt till ombud? Tusentals, flera undra av dessa är dessutom enligt barnkonventionen att betrakta som barn.

Det heter att de gripits i väntan på utredning men ändå kan de sitta fängslade i flera år. De flesta som släpps har aldrig ens fått veta vad de anklagats och greps för.



Krigsfångar behandlas också de av Genevekonventionen och enligt Egyptens president så lever soldaten och har hälsan.



Slutligen så var det det där med bibeln. Utmärkt roman om än lite omständig och orealistisk. Bönder levde exempelvis inte över 800 år eller mer som bibeln hävdar om flera släktingar till Adam & Eva.

Jag placerar den tillsammans med annan orealistisk eller rent lögnaktig litteratur som exempelvis "Gömda" och dess efterföljare.



Mad Magazine var åtminstone roligt att läsa.



//Mr Galahad

2009-08-03 @ 12:07:04
URL: http://mrgalahad.wordpress.com/
Postat av: Pezster

OJ vilken debatt du fick igång här :D

Jag tycker Israel... alltså staten... uppför sig fruktansvärt illa med tanke på deras historia.

De är som alla andra extremister... fast bättre utrustning bara.

2009-08-03 @ 15:57:20
URL: http://whatsupsthlm.se/pezster
Postat av: Jennifer

@Mr Galahad. Mycket välformulerat, sammanfattar många av mina egna tankar. märks att du är insatt iom alla referat till Genevekonventionen och övr historiska händelser.

Tack för bra inlägg i debatten!

2009-08-06 @ 09:49:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0