Svininfluensan: och det lilla du kan göra själv

Nu ligger det virusattack i luften. Denna gång sköter naturen det hela alldeles själv (tror och hoppas jag!). Nu drabbar det också oss människor. (Visst är det fantastiskt: jag, som inte är purung, förknippar numera virusattack först med datorer sen med människors veka kroppar. The Times They Are A-Changin’!)

Nu vimlar det med goda råd om hur man skall "ducka" denna fara. Allt från att låsa in sig i en garderob och läsa FASS – och liasom (skånska!) riktigt gosa sig i ytterligare djävulskap – till alla mer eller mindre vettiga huskurer. Vilket som är bra och verkningsfullt vet jag inte men en som var en djävulinna på att inte få infektioner var drottning Ingrid av Danmark.

Hon var en svensk sessa som gifte sig med en dansk (gammel...?) och hon for runt klotet som en skottspole  som alla kungliga plägar göra, och hon blev aldrig sjuk. Vare sig i mage eller annorstädes. Och hon skakade tass med hög som låg, ren som halvsjaskig. Hennes recept var enkelt:

Drick aldrig vatten eller käk sköljda i vatten; ät väl lagad mat; håll tassarna borta från alla slemmhinnor (näsa, mun, ögon etc.) och tvätta händerna ofta eller rättare sagt alltid! Idag finns det utmärkta vätskor på apoteket i form av sprit att stoppa i fickan för tät användning.

Detta kan du göra själv. Du kommer att upptäcka att det där med att hålla fingrarna borta från ansiktet är svårare än du kan ana. Vi har nämligen en tendens att peta oss själva i facet titt som tätt.

Sen kan du bara be en bön till den du dyrkar och tror på och hoppas att denne är välvilligt inställd till dig!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Världen borde vakna upp mer.

Hjälpa varandra istället för krig och elände, makt, hat, hämnd...

Tänk om vi skulle vara enade! Vilka under vi skulle få uträttade.

Jag tror nog att människan har en stor del i det hela att nu svininfluensan blivit manipulerad och attackerar även människan.

Jag är så imponerad av "utan gränser" - folket.. Läkare, reportrar, barnskötare, volontärer, folk som giver en hjälpande hand för folk som har det mycket svårare ställt.

Nej vad jag babblar, ursäkta mig. haha.

Jaj..

Ha det fint

2009-04-28 @ 23:54:31
URL: http://dendarjenny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0