Raknjutning

En mycket direkt och rak njutning är den så kallade raknjutningen. Det vill säga den stund på dagen när hyveln skall fram och ansiktsvård påbörjas. Det sker i mitt fall dagligen och det är lika underbart varje gång.

Jag har nu bytt "system". Från att i alla år rakat mig med flerbladshyvlarna (började med dubbelblad, sen blev det tre blad på raken och nu är man uppe i fem): så har jag nu landat och blivit med "Safety razor". En Merkur Futur 700 med sex raklägen. Ettan är för fegisar, fyran för lagomnissarna och sexan för dödsföraktande typer. Jag kör på sexans växel!

Alltså, in i duschen (varm, på gränsen till skållning) och sen börjar njutningen. Först lite rakolja följt av egenproducerat raklödder från rak-koppen. Sen är det bara att köra igång. Men med läge sex på instrumentet så måste man vara i form. Rakning i det läget och " allmänläge bakfull" är till exempel inte att rekommendera. Ej heller om du har minsta stressgrejsingar i kroppen. Blodbadet följer ofrånkomligt.

Rakningen sker i tre steg: ettan handlar om nedåtdrag, andra steget är mot skäggstråna och det tredje är finliret där så krävs och då handlar det om uppåtdrag.

Därefter skjöljes med isande kallt vatten och du kan förnöjt beskåda resutatet. Det hela avslutas med en after shave med både stuts och alkohol i. Numera skall det ibland vara en massa balsam och annat jolm. Nej, det skall svida till likt tabasco i ett öppet sår. Allt annat är för grabbarna som kör på ettans läge! Jag använder Acqua di Parma – den tycker jag har många stilpoäng

Det behövs inte mycket för att man – dagligen – skall känna att livet är väl värt att leva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0