Påskharen

Nu är det snart påsk och i vår familj innebär det att förbereda sig för påskharens ankomst. Det är en hare av tysk ras – troligen fälthare – utrustad med turbofunktion. Det är därmed också sagt att det är en extremt snabb typ. Och det behövs!

Denne hare skall, på påskafton, hinna runt till alla hem där barn finnes. Den skall in i hemmen, gömma rätt antal godisägg (bara att hålla reda på alla kidsen kräver sin hare!) och sen ut igen och vidare till nästa boning.

Hur den rackaren kommer in har jag aldrig listat ut. Brukar försöka att gillra en fälla men hittills utan fångstresultat. Hur den sen hinner gömma alla äggen övergår allas fattningsförmåga: men det fungerar. När den lämnar huset så vet vi det däremot med besked. Den stannar nämligen upp ett tag utanför ytterdörren, vänder bakändan till, sparkar bakut och slår bakhasorna i dörren likt en amerikanskt SWAT-patrull. Det smäller till rejält och då vet ungarna att nu är äggen på plats; nu gäller det bara att hitta dem.

Jag har försökt att hålla utkik för att se när den sticker för att se hur den ser ut. Det har inte lyckats – hastigheten är för hög – så jag har fått nöja mig med att se damm-molnet.

Efter detta vidtager äggpickning: den enda sport jag praktiserar. Lätt att utföra och en gång per år! Har aldrig vunnit.

Glad Påsk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0